Klinmed hjelper deg med søknadene om ekstern finansiering

Klinmed har etablert et forskningsstøtteteam som det siste halve året har arbeidet aktivt med å gjøre støttefunksjonene bedre kjent blant forskerne ute i miljøene. Målet er flere søknader om ekstern finansiering og flere bevilgninger til både små og store prosjekter.

Forskningsstøtteteamet her representert ved Gina Clausen ved Klinmed, Kari Schjølberg-Henriksen fra fakultetet, Martin Sending ved OUS og nestleder ved Klinmed, Hanne F. Harbo.

Klinmed har fra høsten 2016 satset mye på arbeidet med prosjekt- og søknadsstøtte ved instituttet.

Denne satsingen springer ut fra et ønske om å styrke samarbeidet og kommunikasjonen mellom forskningsstøtte på sykehusene, Klinmed og fakultetet. I tillegg har det vært et behov for å øke kunnskapen ute i miljøene om forskningsstøtten som er tilgjengelig i alle ledd av organisasjonen.

Klinmed har derfor etablert et forskningsstøtteteam som skal jobbe strategisk med å gjøre støttefunksjonene bedre kjent blant forskerne ute i miljøene.

Forskningsstøtteteamet ved Klinmed ledes av nestleder Hanne F. Harbo og består av forskningsrådgiver Gina Clausen, seksjonsleder for økonomi, Hans-Jørgen Lund, samt samt ph.d.-koordinatorene på Klinmed, Drude Fugelseth og Ludvig Munthe.

Sammen med seniorrådgiver ved fakultetet, Kari Schjølberg-Henriksen og spesialrådgiver Martin Sending fra OUS har teamet nå vært på besøk ute i alle klinikkene ved OUS og Ahus, og opplever at de har fått mye positiv respons på disse besøkene.

- Vi har blitt tatt veldig godt imot og vi har fått gode tilbakemeldinger på at vi har kommet ut i forskningsmiljøene, sier Harbo.

Fra tidligere har det vært etablert et samarbeid mellom OUS og fakultetet på den såkalte pre-grant fasen i søknadsprosessen, men nå satses det også på et tydeligere samarbeid med Klinmed.

- Begge organisasjonene ønsket et tettere samarbeid, og også forskerne har uttrykt behov for mer samkjøring mellom OUS og Klinmed, påpeker Sending.

Hjelp til hele prosjektfasen

Forskningsstøtteteamet gir til sammen støtte til alle faser av forskningsprosjektet, fra idé- og søknadsfasen til oppstart av prosjektet, gjennomføring og prosjektavslutning.

- Det er viktig for oss å gjøre det synlig for forskerne hvilke ressurser vi har tilgjengelig. Vi ønsker å bistå med informasjon om hvor de kan få den hjelpen de trenger og bidra med aktuell praktisk støtte, sier teamet.

Det er krevende å sette i gang med en stor søknadsprosess. På Klinmed er det mange som kan bistå med sin ekspertise på ulike områder til søknadene, enten det er budsjettspørsmål, gode IT-løsninger, personalspørsmål eller kommunikasjonsplaner til søknaden.

Clausen forklarer at de ønsker å gjennomføre planleggingsmøter med forskerne så tidlig som mulig.

- Vi ønsker at forskere som tenker på å søke midler fra store nasjonale eller internasjonale utlysninger vil ta kontakt med oss på et tidlig tidspunkt i prosessen for et planleggingsmøte.

Forskningsteamet inviterer også til oppstartsmøter når prosjekter får gjennomslag på søknader og mottar forskningsmidler.

Oppfordrer til å ta kontakt

- Det er også viktig for oss å få frem unge forskere, og ikke bare fokusere på de store EU-søknadene og seniorene, sier Harbo.

Schjølberg-Henriksen påpeker at målet er å bygge kompetanse og trygghet hos forskerne slik at de kan lage en langsiktig plan for ekstern finansiering.

- Det kan være klokt å søke mindre prosjekter før de går løs på de store EU-søknadene, mener hun.

Forskningsstøtteteamet har nå avsluttet møteserien og vil utarbeide en plan for oppfølgingsmøter med klinikkene i løpt av høsten 2017. De håper at flere kan dra nytte av støttetilbudet helt fra starten av søknadsprosessen, og ønsker alle velkommen til å ta kontakt.

Publisert 8. mars 2017 14:55 - Sist endret 9. mars 2017 10:52