Nytt instituttråd ved Klinmed

Det er nå klart hvem som skal sitte i instituttrådet ved Klinmed de neste fire årene.

Det nye instituttrådet 2018-2021 er fra venstre Øystein Horgmo, Charlotte Mack, Ida Gregersen, Bente Evy Halvorsen, Hanne Flinstad Harbo, Kristian Bjøro, Kristin Bjørnland, Kåre I. Birkeland, Elisabeth Kolflaath Semprini og Ivar P. Gladhaug. Munazzah Islam var ikke tilstede da bildet ble tatt. Foto: Kristin Ellefsen, UiO.

Tirsdag 28. november ble valgresultatet godkjent av valgstyret. Instituttrådet for de neste fire årene vil bestå av følgende medlemmer.

Fast vitenskapelig tilsatte

Professor Kristian Bjøro er ansatt ved Avdeling for transplantasjonsmedisin. I sitt valgprogram er han opptatt av at Klinmed er et viktig element i samarbeidet mellom sykehusene og universitetet, et samarbeid som er viktig for begge parter.

Kristin Bjørnland er professor II ved Avdeling for gastro- og barnekirurgi. Hun sier i sitt valgprogram at det er viktig at universitetet best mulig legger forholdene til rette for å stimulere til både forskning og undervisning for å sikre fremtidig rekruttering, samt betydningen av små forskningsmiljøer når det er snakk om ressursfordeling.

Kåre I. Birkeland er professor ved Avdeling for transplantasjonsmedisin. Han ønsker at instituttet skal stimulere og tilrettelegge for at den enkelte forsker skal få til mest og best mulig relevant forskning. I tillegg er han modulleder på profesjonsstudiet og er særlig opptatt av at studentene får god og relevant undervisning som er koordinert mellom de ulike fagene.

Professor Bente Evy Halvorsen er ansatt ved Institutt for indremedisinsk forskning. Hun har de siste fire årene vært en aktiv vara i instituttrådet, og kjenner godt til arbeidet rådet gjør.

– Dette er en viktig jobb, med mulighet til å påvirke og utvikle universitetet. Jeg er veldig fornøyd med å ha blitt valgt inn som fast møtende, og slik få kontinuitet i instituttrådet, sier hun.

Halvorsen er opptatt av tydelige karriereløp for forskertalenter og brenner spesielt for å styrke klinisk forskning ved fakultetet.

– Jeg brenner for å gi tilbake til pasientene, og ønsker å gi rom til kombinerte stillinger for å styrke den kliniske delen. Det er også spesielt viktig for meg at vi tar vare på de unge forskertalentene og gir dem et troverdig karriereløp, sier hun.

Vara fast vitenskapelig tilsatte

Vararepresentanter for de fast vitenskapelig tilsatte er Professor Ludvig M. Sollid ved Senter for immunregulering (CIR), professor II My Hanna Sofia Svensson ved Klinikk for indremedisin og laboratoriefag, Campus Ahus, professor Frode Lars Jahnsen ved Avdeling for patologi og førsteamanuensis Marianne Klemp ved Avdeling for farmakologi.

Midlertidig vitenskapelige tilsatte

Postdoktor Ida Gregersen ved Institutt for indremedisinsk forskning er valgt inn som representant for de midlertidig vitenskapelig tilsatte. Hun har sittet i Instituttrådet i én periode og ønsker å fortsette arbeidet og bidra til kontinuitet i rådet.

Hennes vararepresentant blir stipendiat Siri Lynne Rydning ved Nevrologisk avdeling.

Teknisk- administrativt tilsatte

Rådgiver Elisabeth Kolflaath Semprini ved Administrasjon Klinmed er valgt inn som representant for de teknisk-administrativt tilsatte, sammen med overingeniør Øystein Horgmo ved Foto- og videotjenesten, Administrasjon Klinmed.

Semprini ser frem til å være en tydelig stemme inn i instituttrådet på vegne av sin tilsattgruppe, og er opptatt av god informasjonsflyt mellom administrasjonen og enhetene.

– Rådet er viktig for instituttleder og for avgjørelser som tas på vegne av instituttet. Dette er derfor et ansvar jeg tar på alvor og gleder meg veldig til, sier hun.

Vararepresentanter for teknisk-administrativt tilsatte er førstekonsulent Ina Marie Ausland ved Administrasjon Klinikk for kirurgi, inflammasjonsmedisin og transplantasjon (KIT) og avdelingsingeniør Eric Jon Erlingsson ved Administrasjon Klinmed

Studentrepresentanter

Gjennom et eget valg administrert av MSU har studentene valgt to studentrepresentanter og to vara. Disse er Charlotte Mack og Munazzah Islam, og deres vararepresentantene er Yulia Panina og Gyda Østli.

Rådet vil offisielt tiltre fra 1.1.2018. Instituttrådet skal uttale seg om saker som ellers ville vært gjenstand for vedtak i et styre. Instituttrådet kan også drøfte andre saker som instituttleder eller øvrige medlemmer av rådet ønsker å ta opp. Instituttrådets drøftinger er rådgivende overfor instituttleder.

Publisert 28. nov. 2017 12:51 - Sist endret 14. mars 2018 13:22