Ønsker du å sitte i instituttrådet ved Klinmed?

Høsten 2017 er det Instituttrådsvalg for perioden 2018-2021. Instituttet ønsker et bredt sammensatt råd, og oppfordrer alle klinikkene til å vurdere mulige kandidater til høstens valg.

Instituttrådet består av 9 valgte medlemmer. Det er fire faste vitenskapelige tilsatte, én midlertidig vitenskapelig tilsatt og to teknisk-administrativt tilsatte som skal velges. I tillegg har rådet to studentrepresentanter.

Rådet blir ledet av instituttleder og nestleder, som er stedfortreder.

Ønsker aktuelle kandidater

Instituttet ønsker et råd som best mulig gjenspeiler bredden i organisasjonen vår med representanter fra forskjellige klinikker, nivåer og med ulik bakgrunn og kompetanse.

For å sikre et godt sammensatt instituttråd er det derfor viktig at folk stiller seg til disposisjon til disse vervene, og instituttledelsen oppfordrer ansatte til å komme med forslag til aktuelle kandidater.

Vi håper du ønsker å stille som kandidat selv, eller har en kollega du mener ville være perfekt kandidat til Instituttrådet ved Klinmed.

Bare gode erfaringer

Ingebjørg Seljeflot er professor II ved Hjertemedisinsk avdeling, og en del av instituttrådet i nåværende periode. Hun sitter som fast vitenskapelig representant og forteller at hun kun har gode erfaringer som del av rådet:

- Det har vært mange interessante saker som har gitt meg mye kunnskap om blant annet struktur, organisering, arbeidsoppgaver og samarbeid med universitetssykehusene, sier hun.

Hun påpeker at møtebelastningen er beskjeden, og at møtene alltid er godt planlagt med tanke på tidspunkt og forberedelse av saker.

- Denne erfaringen har også gitt meg en bevisstgjøring rundt det å være ansatt ved UiO og Klinmed som jeg har forsøkt å bringe videre til eget og omkringliggende miljø.

Rådgivende organ overfor instituttleder

Instituttrådets oppgave er å uttale seg om de saker som ellers ville ha vært gjenstand for vedtak i et styre. Én av de viktigste sakene for det neste instituttrådet vil være å ta stilling til om neste instituttleder skal velges eller tilsettes. Rådets drøftinger er rådgivende overfor instituttleder.

Seljeflot mener det er lav terskel for å bidra på møtene:

- Jeg opplever at møtene er preget av åpen dialog og at vi blir hørt. Selv om rådet bare er rådgivende er mitt inntrykk at våre, altså representantenes syn, blir tatt hensyn til, sier hun.

Valget gjennomføres i månedsskiftet oktober/november. Det vil da opprettes et valgstyre og valget vil følge vanlig prosess. Har du spørsmål om valgprosessen kan du rette dem til seniorrådgiver Marianne M. Østby.

Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 29. mai 2017 10:23 - Sist endret 21. jan. 2019 07:54