Pål Gulbrandsen ny nestleder på Ahus

Han brenner for god kommunikasjon mellom leger og pasienter. Bli bedre kjent med ny nestleder ved instituttet og leder for Campus Ahus, Pål Gulbrandsen.

Pål Gulbrandsen

Påtroppende og avtroppende nestleder Pål Gulbrandsen (t.v) og Tom Øresland. Foto: André Øien, UiO.

Fra august 2017 tar Pål Gulbrandsen over stafettpinnen fra Tom Øresland og går inn som ny nestleder ved institutt for klinisk medisin, og leder for Campus Ahus på Akershus universitetssykehus.

– Jeg er svært glad for at Pål Gulbrandsen har tatt på seg denne oppgaven ut min instituttlederperiode. Jeg er sikker på at han med sin brede ledererfaring og gode kjennskap til Ahus vil ivareta Klinmed-rollen på en god måte, sier instituttleder Ivar P. Gladhaug.

Allsidig bakgrunn

Gulbrandsen ble professor i helsetjenesteforskning ved UiO i 2011 og har i tillegg vært i ansatt som seniorforsker ved Akershus universitetssykehus siden 2005. Han ledet oppbyggingen av helsetjenesteforskningsmiljøet der frem til 2008.

Han har også vært medisinsk redaktør i Tidsskrift for Den norske lægeforening, direktør i Stiftelse for helsetjenesteforskning (HELTEF) og avdelingsdirektør i Kunnskapssenteret.

– Jeg er spesialist i samfunnsmedisin og tidligere spesialist i allmennmedisin, og har jobbet i små kommuner og store byer, forteller han om sin bakgrunn.

Klinisk kommunikasjon på medisinstudiet

Hans fagområde er muntlig kommunikasjon mellom leger og pasienter, med vekt på informasjonsutveksling og pasientmedvirkning.

– Det er lovfestet at pasienter skal informeres og medvirke i beslutninger som gjelder dem selv, forteller han.

Han påpeker at selv om dette virker innlysende i dag, viser det seg imidlertid å være en meget krevende prosess å få det til på en god måte.

– Vi vet fortsatt ikke nok om hvordan leger skal trenes opp for å få til dette på en god nok måte, sier han.

Gulbrandsen er sterkt engasjert i undervisningen i klinisk kommunikasjon på medisinstudiet. Han tror at forskningsmiljøets publikasjoner om lege-pasientkommunikasjon har hatt viktig innflytelse, blant annet for at kommunikasjon nå blir en obligatorisk del av videre- og etterutdanningen i kliniske spesialiteter.

Opptatt av god lagfølelse

For professoren er det få dager som er like, noe han trives godt med. Han ser heller ikke for seg at dette vil endre seg i noe særlig grad nå som han trer inn som 50 % nestleder ved instituttet.

– Dagene varierer mellom tenkning, skriving, møter, diskusjoner, analyser, gruppeundervisning i kommunikasjon, og ikke helt få reiser i inn- og utland. Jeg har nesten ingen vanlige arbeidsdager, og det er herlig, forteller Gulbrandsen.

En av utfordringene for den nye nestlederen fremover blir å synliggjøre UiO enda mer på sykehuset.

– Jeg er usikker på hvordan jeg skal bidra der. Men jeg har vanligvis en evne til å skape lagfølelse, og håper å kunne bidra med dette også i den nye funksjon, sier han.

Den nye nestlederen liker å skrive når han ikke er på jobb. Han har tidligere utgitt en novelle, og kunne nok tenkt seg å skrive mer hvis han skulle hatt en alternativ karrierevei.

– Om jeg hadde hatt mot, ville jeg blitt forfatter, og om jeg hadde hatt tålmodighet, ville jeg blitt statsminister, sier han.

Før han tar steget over til enten forfatterstanden eller politikken vil hovedfokuset i første omgang være UiO sin rolle på Ahus, for ny nestleder Pål Gulbrandsen.

Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 21. juni 2017 16:13 - Sist endret 23. juni 2017 12:48