Innovasjonsmidler til 5 prosjekter ved Klinmed

800 000 kr går til prosjekter på Alzheimers sykdom, hjertesvikt, lungefibrose, autoimmunitet og forskning på malariavaksine.

Det er Inven2 som hvert år deler ut innovasjonsmidlene ved UiO gjennom en ordning som har eksistert siden 2015. Inven2 er Norges største aktør innen kommersialisering av forskning og er eid av UiO og OUS.

800.000 kr til hvert prosjekt ved instituttet

Totalt kom det inn 37 søknader om verifiseringsmidler i år, hvorav 12 ble tilgodesett med støtte. Hvert av prosjektene ved Klinmed har mottatt 800.000 kr, som er den øvre grensen for tildeling per prosjekt.

Konkret skal midlene brukes til å sikre prosjektfremdrift gjennom materialer og utstyr, lønnsmidler og betaling av kompetanse hos tredjepart.

Stor grad av samfunnsnytte

Midlene deles ut hvert år som støtte til innovasjonsprosjekter i en tidlig fase av forskningen, fra en pott som kalles verifiseringsmidler. Disse deles ut til prosjekter som skal vise at forskningsresultatene vil ha stor grad av samfunnsnytte, og fører til noe nytt. Denne verifiseringen kan være enten nasjonal eller internasjonal.

5 tildelinger til Klinmed

Prosjektene ved instituttet som har fått midler er:

• Lars Nilsson for prosjektet: "TREM2—targeted compounds for Alzheimer's disease".
  • Finn Olav Levy for prosjektet "New therapy for treatment—refractory hypertension".
  • Håvard Attramadal for prosjektet "A Biologic Therapeutic for Pulmonary Fibrosis".
  • Jan T. Andersen for prosjektet: "A novel concept for treatment of autoimmunity".
  • Ranveig Braathen for prosjektet "Broadly antibody inducing malaria DNA vaccine".

Les mer om innovasjon ved UiO

Publisert 18. apr. 2018 10:46 - Sist endret 20. juni 2021 10:57