Klinmed fortsetter med valg av instituttleder

Instituttrådet har besluttet at valg videreføres som rekrutteringsform for instituttleder ved Klinmed.

Valgperioden for nåværende instituttleder, Ivar P. Gladhaug, utgår 31. desember 2018.

Instituttrådet har myndighet til å anbefale en eventuell endring i rekrutteringsform av ny instituttleder overfor universitetsstyret. Dette kan rådet ta stilling til forut for nytt valg, ved åremålsperiodens utløp eller når instituttleder slutter eller trekker seg.

Det er sedvane ved instituttet å ta stilling til om neste instituttleder skal rekrutteres ved valg eller gjennom tilsetting, når sittende instituttleders periode utløper. Etter etablering av Klinmed i 2010 har det så langt vært valgt instituttleder både i 2010 og i 2014.

For å ta stilling til rekrutteringsformen av instituttleder har det vært berammet to ekstraordinære møter i instituttrådet. Onsdag 10. januar var det foreløpig drøfting av saken, og onsdag 7. februar var det berammet et møte for å ta en beslutning i saken.

Etter skriftlig votering ble det 7. februar flertall for å videreføre valg som rekrutteringsform ved Klinmed. Valget av den neste instituttlederen for perioden 2019 til 2022 vil foregå i løpet av høsten 2018.

Publisert 8. feb. 2018 09:24 - Sist endret 9. feb. 2018 09:22