Start forberedelsene til vårens forskningssøknader nå

Forskningsstøtte-teamene ved Klinmed, OUS og Medfak har holdt møteserie i klinikkene i høst, og oppfordret til å bruke forskningsstøtte ved enhetene og starte tidlig med søknadene.

Kari Schjølberg-Henriksen presenterer vårens utlysninger. Foto: Hanne Flinstad Harbo.

Nestleder ved Klinmed Hanne Flinstad Harbo har ledet høstens informasjonsmøter sammen med seniorrådgiver ved fakultetet Kari Schjølberg-Henriksen, spesialrådgiver Martin Sending fra OUS og seniorrådgiver Gina Clausen ved Klinmed.

– Det er viktig for oss å komme ut i forskningsmiljøene og synliggjøre hvilke ressurser forskerne har tilgjengelig når de skal søke om eksterne forskningsmidler, innledet Harbo på møtet hos Kreftklinikken i desember.

På møtene presentere forskningsstøtte-teamene kommende utlysninger og søknads-verktøy, i tillegg til den nye samarbeidsavtalen mellom UiO og OUS om forankring av prosjekter ved institusjonene.

– Vi ønsker å motivere forskerne til å søke, gi god støtte vedrørende hvilke utlysninger som passer den enkelte, gi hjelp i søknadsprosessen og senere i oppfølgingen av prosjektene, forklarte Harbo.

Anbefaler å starte planleggingen tidlig

Schjølberg-Henriksen presenterte en tidslinje med relevante utlysninger som har frist i løpet av året. EU-programmet for 2018-2020 har nå publisert mange nye utlysninger innen helse, og det er omtrent 60% av programmets midler igjen som skal fordeles over de neste tre årene.

– Vi ønsker å hjelpe forskerne med å søke midler fra EU. Det er mange flere prosjekter som blir finansiert fremover, i tillegg til at de nå vil finansiere større prosjekter, fortalte hun.

I tillegg fremhevet hun at fristen for FRIPRO-søknader i Norges forskningsråd er flyttet til 25. april, sammen med de andre helseutlysningene.

– De fleste utlysningene i 2018 klumper seg nå sammen rundt april og september. Vi anbefaler å begynne å planleggingen allerede nå, så dere ikke blir overveldet når fristene nærmer seg, sa Schølberg-Henriksen til de fremmøtte.

Flytskjema med felles rutiner

Forskningsstøtte-teamene har utarbeidet et flytskjema med rutiner som er felles for OUS og fakultetet. Skjemaet forklarer alle ledd i prosessen fra pre-grant til post-grant og viser en oversikt over relevante personer det er viktig å ta kontakt med underveis.

– Vi håper disse nettsidene vil være til stor hjelp for forskerne i alle fasene av forskningen, sa Schølberg-Henriksen.

Vertskapsavtalen

Det ble i juni 2017 inngått en avtale mellom UiO og OUS om retningslinjer for vertskapsrollen for eksternt finansierte prosjekter. Avtalen angir hvor prosjekter bør forankres og fordeles mellom institusjonene. Dette gjelder for forskere i kombinerte vitenskapelige kliniske stillinger ved UiO og OUS.

– Dere bør allerede tidlig i søknadsfasen tenke gjennom om Klinmed eller sykehuset skal være administrativt ansvarlig for forskningssøknaden, og denne avtalen hjelper forskerne å finne ut av dette, presiserte Clausen.

– Det er også ofte aktuelt å lage samarbeidsavtale mellom Klinmed og sykehuset om spesifiserte oppgaver i forskningsprosjektene, la Harbo til.

Erfarne forskere deler villig tips

I tillegg til presentasjonene fra forskningsstøtte-teamene, har også representanter fra en «yngre» og en «mer erfaren» forsker i de aktuelle klinikkene blitt invitert til å snakke om sine erfaringer med å søke eksterne midler.

Gjennom høstens møteserie har forskerne villig delt sine erfaringer og tips til å skrive gode søknader, og presentert mange eksempler på fremragende resultater av langsiktig søknadsarbeid. Mange fremhevet nytten av kontakt med forskningsstøtte-teamene.

Mer informasjon

Publisert 7. feb. 2018 13:13 - Sist endret 18. feb. 2021 12:29