-Viktig å forstå hvem pasientene er

Studentene på avgangskullet i profesjonsstudiet i medisin har våren 2018 valgt å gi undervisningsprisen til professor Øyvind Molberg.

En fornøyd Øyvind Molberg har mottatt denne vårens undervisningspris fra avgangskullet i medisin. Foto: Øystein Horgmo.

Det er blitt fast tradisjon at kullet på siste semester gir en pris til den læreren de mener har gitt best undervisning løpet av deres siste år på studiet. Denne våren gikk hederen til revmatolog Øyvind Molberg, som underviser i første termin på sisteåret. Han er professor ved Avdeling for revmatologi, hud- og infeksjonssykdommer.

– Revmatologi er et fagområde som primært dreier seg om utredning, behandling og oppfølging av pasienter som har kroniske, systemiske betennelsessykdommer. Dette er sykdommer som ofte påvirker flere ulike organsystemer, forklarer Molberg.

Godt overblikk over faget

Mer enn 300.000 personer lever med en revmatisk diagnose i Norge i dag, og er dermed en pasientgruppe mange ferdigutdannede leger vil møte. Revmatiske sykdommer omfatter mange ulike sykdommer men et felles symptom er smerter i muskler, ledd, sener og bånd.

– I undervisningen er det viktig for meg å få frem hvilke deler av fagfeltet vårt alle leger må og skal vite noe om, og hvilke deler som er mest for de spesielt interesserte, sier professoren.

Han er spesielt opptatt av at studentene skal få et godt overblikk over faget.

– Jeg har et mål om at de skal forstå hvem de revmatologiske pasientene er, hva det er som skiller dem fra andre pasientgrupper, og hvorfor det er så spennende og utfordrende å jobbe med akkurat denne gruppen av pasienter, sier han.

Læringsutbytte og engasjement

Studentene begrunner prisen med hvordan Molberg har god struktur på undervisningen, med både oversikt i begynnelsen av timen og en avsluttende oppsummering av viktige momenter.

God undervisningsstruktur er nemlig noe Molberg er opptatt av.

– Jeg tror det er klokt at den som er ansvarlig for undervisningen har tenkt nøye over hva hensikten med den aktuelle læringsøkten skal være, og hvilket utbytte han eller hun ønsker at studentene skal sitte igjen med, sier han.

– Tror heller ikke det skader om den undervisningsansvarlige er oppriktig engasjert i faget sitt, og anstrenger seg for å vise frem både det og sitt beste humør!

Publisert 8. juni 2018 09:22 - Sist endret 8. juni 2018 09:22