Bjørn Bendz kåret til beste underviser på modul 8

Høstens avgangskull på profesjonsstudiet i medisin har stemt frem Bjørn Bendz som vinner av Undervisningsprisen.

Portrett av kardiolog Bjørn Bendz med Undervisningsprisen i Glassgata på Rikshospitalet.

En stolt prisvinner i Glassgata på Rikshospitalet. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Bendz er spesialist i indremedisin og hjertesykdommer. Han er førsteamanuensis i kardiologi ved Klinmed, og arbeider som seksjonsleder ved kardiologisk overvåkning på Rikshospitalet.

Bendz har mottatt prisen også en gang tidligere, i 2015, men understreker at kåringen kom like overraskende denne gangen.

− Som UiO-ansatt er Undervisningsprisen den hyggeligste tilbakemeldingen man kan få. Jeg ble svært overrasket over å vinne på nytt, særlig siden det er så mange gode forelesere på fakultetet, sier han.

Alltid en plan B

På spørsmål om hva det er han tror studentene setter mest pris på ved undervisningen, svarer Bendz:

− Jeg forsøker alltid å møte godt forberedt, og har en plan B dersom noe skulle skjære seg. I tillegg er jeg nok ganske systematisk, og fokuserer på temaer studentene opplever som relevante. Målet mitt er å engasjere gruppene, uansett størrelse, og få studentene til å reflektere selv.

Den etter hvert erfarne kardiologen underviser i form av plenumsforedrag, seminarer og smågrupper. Der fokuserer han på sentrale temaer innen kardiologi, altså hjerte og hjertesykdommer, som studentene møter umiddelbart når de er uteksaminert og begynner i jobb.

− Best students ever

Undervisningsprisen ble overrukket i forbindelse med avgangskullets siste forelesning på Rikshospitalet 22. november. Og der var det liten tvil om Bendz popularitet. Til stående applaus mottok han blomster og en sjekk på 25 000 kroner. I stedet for å holde takketale, valgte læreren å hylle sine studenter.

− Først og fremst vil jeg gratulere dere med dagen. Dere har vært et veldig levende kull for oss som lærere. Vi har lagt merke til dere, og hadde jeg vært sånn IOC-president nå, så hadde jeg sagt «best students ever», sa han til ny applaus.

Bendz mener det beste med tiden studentene nå har foran seg, er at de får gleden av å kombinere teoretisk kunnskap fra utdanningen med praktiske ferdigheter de lærer i turnus.

− Turnustjenesten er for mange en av de beste periodene i livet. Endelig skal de jobbe, og de fleste etablerer seg etter hvert i familieforhold.

Selv har Bendz stort utbytte av å bidra i profesjonsutdanningen. – Som lærer må man kunne faget, og skal du forenkle må du ha dybdeforståelse. Jeg lærer masse av å undervise, sier han.

Kontakt

Emneord: Undervisningsprisen, Bjørn Bendz, medisinstudiet, kardiolog, kardiologi Av Eli Synnøve Gjerde
Publisert 19. des. 2019 14:43 - Sist endret 23. jan. 2020 11:23