Ole Henning Skjønsberg
![Bildet kan inneholde: person, ansikt, hake, panne, kinn.](/for-ansatte/enhetssider/med/klinmed/aktuelt/aktuelle-saker/2020/bilder/ole-henning-skjonsberg.jpg)
Ole Henning Skjønsberg er professor ved Lungemedisinsk avdeling, og underviser studentene i lungemedisin med størst vekt på de store sykdomsgruppene som astma, KOLS, lungekreft og lungebetennelser. Han var vinner av undervisningsprisen høsten 2018.
"Bra undervisning, også digitalt. Legger for dagen interesse - og er god til å gi tilbakemeldinger til studentene", trekker avgangskullet frem i rosen sin.
I undervisningssituasjonen er Skjønsberg opptatt av å ha en god tone og god dynamikk med studentene.
– Jeg synes det er viktig med en god toveis kommunikasjon med studentene under forelesningene, der studentene spør og tør å svare på mine spørsmål. Og gjerne gode, dyktige kolleger å undervise sammen med, sier han.
På spørsmål om hva han selv synes er god undervisning, svarer han:
– Engasjerte forelesere som gir inntrykk av å brenne for faget sitt gir ofte god undervisning.
Tordis Böker
![Bildet kan inneholde: briller, hår, ansikt, frisyre, briller.](/for-ansatte/enhetssider/med/klinmed/aktuelt/aktuelle-saker/2020/bilder/tordis-boker.jpg)
Tordis Böker er klinisk stipendiat ved Avdeling for radiologi-nukleærmedisin. Hun underviser i radiologi, et fagfelt som bruker ulike metoder for bildediagnostikk og bildeveiledet behandling.
– Radiologi er et bredt fagfelt i en rivende utvikling. For de fleste kliniske spesialiteter er radiologiske undersøkelser i dag en vesentlig brikke i den diagnostiske utredningen, sier hun.
Hun påpeker hvordan verdien av radiologiske undersøkelser er avhengig av den kliniske sammenhengen faget settes inn i.
– Radiologiske undersøkelser kan vekke nysgjerrigheten hos de fleste når den settes inn i en klinisk sammenheng. Å forstå radiologiske prinsipper og å tolke de radiologiske undersøkelsene utfra den kliniske sammenhengen er det som gjør radiologi til ett spennende fagfelt, sier Böker.
Hennes grunnleggende undervisningsfilosofi er å møte studentene der de er faglig.
– Jeg mener forutsetningen for å kunne overføre kunnskap er å bygge opp undervisningen utfra studentenes faglige utgangspunkt. Så tenker jeg det er vesentlig å ha konkrete mål for hva man ønsker at studentene skal lære, formidle ideer til studentene på en forståelig måte, relatere til kunnskap de allerede har og gjøre det interessant ved å sette det inn i en kontekst.
Studentene skryter av Bökers undervisning og mener hun er «flink til å sende ut materiell i forkant av undervisningen, slik at studentene kan forberede seg».
Böker mener god undervisning kjennetegnes ved å være relativt strukturert, peke ut konkrete læringsmål for timen, avdekke hva studentene må jobbe videre med på egenhånd, og gi studentene verktøy som kan brukes til videre læring.
– Når en student gir uttrykk for at de har lært noe av undervisningen, synes fagfeltet ditt er spennende og uttrykker lyst til å lære mer, da har du lykkes med undervisningen, sier hun.
Odd Martin Vallersnes
![Bildet kan inneholde: person, ansikt, hår, ansiktsuttrykk, panne.](/for-ansatte/enhetssider/med/klinmed/aktuelt/aktuelle-saker/2020/bilder/odd-m-vallersnes.jpg)
Odd Martin Vallersnes er førsteamanuensis ved Avdeling for allmennmedisin ved Institutt for helse og samfunn. Fagområdet til Vallersnes er legevaktmedisin, altså den akutte allmennmedisinen.
– Dette omfatter alt som inntreffer plutselig og som man synes man trenger lege for raskt. Faget spenner fra å berolige pasienter om at plagene deres er ufarlige til akuttmedisin der det står om liv, forklarer han.
Han synes det er viktig å få studentene aktivt med i undervisningen, ofte gjennom diskusjon av ulike caser.
– Det beste er å få studentene til å diskutere med hverandre med meg som moderator. Et gjennomgående poeng på tvers av ulike tema er å få de kommende legene til å forstå at klinisk medisin handler om å fatte beslutninger, mener han.
Studentene beskriver Vallersnes som en god underviser med stålkontroll på det tekniske.
«Han vokter og svarer på chatten, og balanserer det å forelese og ha dialog med studentene"
Hva synes du selv er en god underviser?
– Jeg har hatt noen lærere gjennom livet som klarte å utstyre meg med strukturer for videre læring. Dermed kunne jeg lære mer på egen hånd i årevis etter at selve undervisningen var over. Det er et mål å strekke seg etter, sier han.
Først og fremst der de er
De tre vegrer seg litt for å komme med tips til andre undervisere. Men det å være godt forberedt og kjenne det faglige utgangspunktet til studentene uavhengig av fag eller metode, trekkes frem.
Böker oppsummerer slik:
– Hvis jeg skal si noe om min undervisningsfilosofi kan den oppsummeres med et sitat fra Søren Kierkegaard: «Hvis det i sannhet skal lykkes å føre et menneske til et bestemt sted, må man først og fremst passe på å finne ham der hvor han er og begynne der.»