Endret studiehverdag og alternative løsninger

Grunnet covid-19 måtte fordypningspraksisen til sisteårsstudentene erstattes med å skrive en oppgave om akkurat Covid-19/SARS-CoV-2.

Bildet kan inneholde: produkt, skrift, materiell eiendom, plakat, reklame.

Faksimile fra Indremedisineren nr. 3/2020.

Da covid-19 kom til Norge i mars 2020 førte det til store endringer for studiehverdagen til studentene ved profesjonsstudiet. Fra den ene dagen til den andre ble de sendt hjem, og det ble utviklet digitale studieløsninger i rekordfart.

– Medisinstudiet var faktisk det studiet som raskest gikk over til heldigital plattform, sier Knut Lundin, utdanningsleder ved Klinmed.

Mange deler av studiet gikk fint å overføre til digitale løsninger, men noen deler var vanskeligere å erstatte, som fordypningspraksisen til studentene på siste året.

– I juni 2020 skulle disse studentene hatt såkalt fordypningspraksis som en del av modul 8. Men på grunn av den totalt uventete covid-19-situasjonen måtte denne avlyses, fortelle han.

Fordypningspraksis er en valgfri klinisk periode

Fordypningspraksis er et emne som ble innført på medisinstudiet med studieplanen Oslo 2014. Praksisen i siste studieår er en valgfri klinisk periode der studentene arbeider mer eller mindre som leger i spesialisering (LIS).

Dette gir studentene mulighet til å fordype seg i et fagområde de har spesiell interesse for. De kan ha praksis på alle institusjoner der det arbeider leger, får studentlisens og kan arbeide som lege under veiledning.

Utfordring på strak arm

Grunnet covid-19 måtte fordypningspraksisen erstattes med noe annet. Studentene fikk i stedet oppdraget med å skrive en oppgave om akkurat Covid-19/SARS-CoV-2.

Bildet kan inneholde: lege, eldre.
Utdanningsleder Knut Lundin. Foto: UiO.

– Studentene tok utfordringen på strak arm og resultatet ble oppsiktsvekkende bra! Både oppgavene og skribentene fortjener oppmerksomhet og de er vel verdt å lese. Vi er glade og stolte over våre flinke studenter og kommende kolleger, skryter Lundin.

Oppgavene tar for seg temaer som

• samfunnshelsemessige effekter av nedstengningen
  • møter med covid-19 på sykehus: organisering, symptomer, diagnostikk og behandling
  • erfaringer å ta med videre fra helsepersonell som har vært involvert i arbeidet med covid-19 fra utbruddets start
  • hvordan covid-19 berørte en fastlege, en sykehuslege ved Norges største universitetssykehus og Helsedepartementsråden
  • om behandling av covid-19 med rekonvalesensplasma
  • om behovet for å utvikle nye, effektive behandlingsstrategier
  • analyser av pågående medikamentstudier rettet mot luftveismekanismer.

– Til tross for et annerledes studieår føler vi oss helt sikre på at studentene fra Oslo holder mål, og vel så det, mener Lundin.

Oppgavene kan leses i tidsskriftet Indremedisineren nr. 3/2020. Tidsskriftet er fagbladet for Norsk Indremedisinsk Forening, hvor professor Kåre Birkeland er leder og Knut Lundin nestleder.

Publisert 29. mars 2021 12:28 - Sist endret 29. mars 2021 13:33