La deg inspirere av en av våre gode undervisere på Ahus!

Studentene skryter av undervisningen til klinisk stipendiat Jakob Vangen Nordbø. I tillegg til gode forberedelser bruker Nordbø «ferskvaredisken» på Ahus flittig.

Bildet kan inneholde: briller, smil, hånd, visjon omsorg, briller.

Jakob Vangen Nordbø forbereder undervisningen godt og bruker "ferskvaredisken" på Ahus flittig. Foto: Privat.

Jakob Vangen Nordbø er klinisk stipendiat ved Klinikk for kirurgiske fag ved UiO og Ahus.

Han underviser på modul 3 og 8 i ortopedi, som er en del av kirurgien som håndterer skader, deformiteter og sykdommer i bevegelsesapparatet.

Nordbø holder både kliniske smågrupper og kurs for studentene.

Blir lagt merke til av studentene

Nordbø er opptatt av at studentene skal få variert og god undervisning som gir dem forståelse for faget. Dette har studentene lagt merke til.

På midtevalueringen med studentene og modulutvalget i modul 8, fikk han mye skryt fra studentene for undervisningen sin. Studentene mente at Nordbø gjør en kjempejobb som underviser og har et veldig godt undervisningsopplegg. Det var tydelig for studentene at han planlegger timene godt.

Selv mener Nordbø at de kliniske smågruppene nok er ekstra viktige for studentene i dagens pandemisituasjon, hvor det meste av undervisningen foregår digitalt. Da blir de kliniske smågruppene et viktig kontaktpunkt for dem.

– I smågruppene blir studentene sett og hørt i et mindre format og de får snakke og undersøke pasienter, kommenterer han.

Setter seg inn i studentenes timeplan

På medisinstudiet har studentene gjerne mange ulike forelesere i hver modul. Dette fører til at det kan bli en del overlapp av temaer i undervisningen, noe studentene ved flere anledninger har uttrykt frustrasjon over.

Nordbø har tatt noen grep for at undervisningen skal oppleves som mer sammenhengende. Før en ny undervisningsperiode setter han seg godt inn i studentenes timeplan slik at han vet hvor studentene er i planen.

– Min store svakhet er at jeg prater meg bort. Kunnskap om hvilke forelesninger studentene har hatt og skal ha hjelper meg til å unngå det, sier Nordbø.

For å holde oversikt over temaer for undervisningen bruker han et Google-dokument, som han deler med studentene slik at de kan forberede seg.

«Ferskvaredisken» på Ahus

Nordbø synes han er heldig som kan undervise på Ahus fordi sykehuset «har alt». Dette gjør at han kan tilby studentene en allsidig, klinisk undervisning.

– Jeg går først i «ferskvaredisken», altså til pasientene som venter på operasjon, og ser om det er noen funn studentene kan få kjenne på. Dette kan for eksempel være et kne med røket fremre korsbånd. Deretter går vi til poliklinikken eller sengeposten for å ta en anamnese, altså pasientens sykehistorie, og undersøkelse. Jeg går alltid sammen med hele gruppa for å kunne veilede, forklarer han.

Videre bruker Nordbø en nettside med informasjon om ortopedisk undersøkelse, som er utviklet av kollegaer ved UiO, flittig.

– Jeg har sikkert sett alle videoene på nettsiden minst 10 ganger selv om jeg er spesialist i ortopedi. Jeg tror studentene får større utbytte av undervisningen dersom jeg bruker disse sidene som referanse.

Ønsker å bidra til et mer forent syn i fagmiljøet

Nordbø er også en engasjert forskerspire som forsker på fysisk aktivitet hos pasienter med hofteprotese. I forskningen ser han blant annet på om et treningsprogram i påvente av operasjon gir bedre resultat i fysisk funksjon etter operasjonen, og om fysisk aktivitet er en risikofaktor for at hofteprotesen løsner og må re-opereres.

Den unge forskeren er opptatt av at kunnskapen skal komme pasientene til gode.

– Nærmere 10 000 nordmenn blir operert med hofteprotese årlig og disse har store forventninger til resultatet. De fleste av disse har en smertefull hofte med sterkt redusert livskvalitet før operasjon, forteller han.

Han mener at det er viktig å ha kunnskap om hva pasientene kan forvente av nivå på fysisk aktivitet etter en operasjon og om de vil oppleve noen begrensninger.

– Jeg opplever at det er mye synsing på dette i dag. Jeg ønsker å bidra til at vi som fagmiljø i Norge har et mer forent syn på dette og gir den samme informasjonen, sier han.

Roller som utfyller hverandre

Å være klinisk stipendiat er travelt, men gir blant annet en fleksibel arbeidshverdag som kommer godt med som småbarnsfar. Nordbø synes at de tre ulike rollene som lege, forsker og underviser utfyller hverandre godt.

– Holder man på med det ene blir man god på det andre, så lenge man praktiserer alle tre.

Emneord: undervisning, ortopedi, ahus Av Elin Martine Doeland
Publisert 27. mai 2021 15:22 - Sist endret 31. mai 2021 09:44