Vil du bli Klinmed-astronaut?

Den europeiske romorganisasjonen ESA lyser ut nye astronautstillinger.

Bildet kan inneholde: astronaut, lys, ingeniørfag, luftfart, kjøretøy.

Første svenske i rommet, Christer Fuglesang, avbildet på romstasjonen. Foto: NASA

En av verdens mest sjeldne og ettertraktede jobber er nå ledig. For første gang siden 2008 har den europeiske romorganisasjonen ESA lyst ut nye astronautstilinger. Får du jobben, kan du bli den første nordmannen både i verdensrommet og på månen!

Mange gode kandidater ved universitetene

Personer med norsk statsborgerskap er blant dem som kan søke, og mulighetene for å få en norsk astronaut har aldri vært større.

For å kunne å bli ESA-astronaut, må man ha en mastergrad innen medisin, teknologi-, ingeniør- eller realfag, og minimum tre års arbeidserfaring. Forskning og undervisning teller med her. Personer som har fullført eller er på sitt siste år i en doktorgrad, er dermed gode kandidater.

– Nå har personer med norsk statsborgerskap muligheten til å søke. Norsk Romsenter har som ambisjon å få så mange gode, norske kandidater som mulig. Vi vet at det finnes mange relevante kandidater ved universitetene, sier Marianne Moen, avdelingsdirektør i Norsk Romsenter.

Er du, eller kjenner du til noen som kunne vært interessert i fagmiljøet ditt?

Forskning og teknologiutvikling til nytte for menneskeheten

Som astronaut vil du være en rollemodell for mange. Du vil drive med forskning og teknologiutvikling til nytte for menneskeheten. I tillegg vil du være i frontlinjen når det gjelder bemannet utforskning av verdensrommet.

ESA søker etter personer som ønsker å jobbe i en fast stilling som astronaut. Organisasjonen søker også personer til reservestillinger i astronautkorpset.

Veldig spennende mulighet

– Som landets største institutt og som dekker hele feltet klinisk akademisk medisin, har vi svært mange kompetente medarbeidere og fagmiljø, tett integrert med universitetssykehusene. Dette er en veldig spennende mulighet for en interessert kandidat, sier instituttleder Dag Kvale.

Søknadsfristen er 28. mai. Du finner mer informasjon om astronautjobben i utlysningen her.

Nyttig informasjon om astronautopptak finnes også på hjemmesidene til Norsk Romsenter, i tillegg til hjemmesidene til den europeiske romorganisasjonen ESA.

Bildet kan inneholde: font, logo, grafikk, merke, elektrisk blå.

Publisert 27. apr. 2021 14:52 - Sist endret 27. apr. 2021 14:52