Instituttledelsen stiller til gjenvalg

Instituttleder Dag Kvale og nestledere Shuo-Wang Qiao og Torbjørn Omland er sterkt motiverte for fire nye år i instituttledelsen. Behovet for kontinuitet og et langsiktig perspektiv er to viktige grunner til at de vil fortsette.

Bilde av Dag Kvale, Shuo-Wang Qiao og Torbjørn Omland

Dag Kvale, Shuo-Wang Qiao og Torbjørn Omland håper å få fire nye år i instituttledelsen. Foto: Øystein Horgmo, UiO

Instituttleder Dag Kvale, nestleder og stedfortreder Shuo-Wang Qiao og nestleder og leder for Campus Ahus Torbjørn Omland har ledet instituttet siden januar 2019. I høstens valg skal instituttledelsen for perioden 2023 til og med 2026 velges.

Sittende instituttledelse stiller til gjenvalg og håper å få fire nye år i rollene.

Flere viktige satsingsområder krever kontinuitet og et langsiktig perspektiv

Kontinuitet og behovet for langsiktig arbeid er to viktige grunner til at sittende instituttledelse mener at det er riktig å stille til gjenvalg.

– Vi mener og tror at kontinuitet vil være en fordel for Klinmed. Dette er en av grunnene til at vi er sterkt motiverte for fire nye år i instituttledelsen, sier Dag Kvale.

Han peker på at han og hans to nestledere har ervervet viktig kunnskap om instituttets økonomi, interne kompleksitet og samarbeidskanaler mot fakultet og universitetssykehusene.

– Dersom vi blir gjenvalgt, kan vi dra stor nytte av denne kunnskapen i arbeidet med ulike satsinger og prosesser, sier Kvale.

Satsingsområder som krever et langsiktig perspektiv er blant annet organisasjonsbygging, planlegging inn mot nye bygg med viktige UiO-arealer i OUS og Ahus, utvidelse av studiet med satellitter som Campus Sør og innhenting av flere eksterne forskningsmidler,

– Å stimulere og støtte opp under ekstern finansierte prosjekter, i tett dialog med både fakultetet og forskningsstøtte på universitetssykehusene, er noe instituttledelsen har jobbet systematisk med. Dette er et langsiktig arbeid som vi føler at vi er midtveis i, og vil gjerne fortsette med fornyet tillit hvis vi blir gjenvalgt, sier nestleder Shuo-Wang Qiao.

Et av hovedmålene har vært å få til synergi-effekter for Klinmed og universitetssykehusene

Da den sittende instituttledelsen stilte til valg i 2018, var hovedmålet deres å gjøre instituttets medarbeidere gode som undervisere og forskere, understøttet av instituttledelsen og det administrative støtteapparatet. Kvale, Qiao og Omland ville også jobbe for at Klinmeds unike symbiose med universitetssykehusene skulle gi synergi-effekter for alle tre institusjonene.

Etter snart fire år i instituttledelsen mener de at de har oppnådd mye innenfor disse målene.

Organisasjonskultur, medarbeidersamtaler, forskningsstøtte, undervisning og nye bygg

Sentrale områder som de har fulgt opp som planlagt er å styrke organisasjonskulturen gjennom en tydeligere forventning til UiO-ledere, å sikre bedre kommunikasjon med instituttets medarbeidere gjennom en mer relevant struktur for medarbeidersamtaler, iverksette mer systematisert forskningsstøtte med mål om økende innhenting av eksterne forskningsmidler, adressere og legge til rette for god undervisning og tydelig involvering av instituttledelsen i planleggingen av nye bygg. Samtidig er det ett område hvor de opplever at de gjerne skulle ha fått til mer. Da de tiltrådte som ny instituttledelse i 2019, så de for seg å være til stede ute i klinikkene og samle organisasjonen fysisk. De så på dette som en viktig del av arbeidet med å styrke organisasjonskulturen.

– To spesielle år med pandemi er en av grunnene til at dette ikke ble helt som vi hadde planlagt. Dersom vi blir gjenvalgt, vil vi forsøke å få til flere fysiske møtepunkter, sier Dag Kvale.

Instituttledelsens visjon for veien videre

Instituttledelsen har klart for seg hvilke mål og hvilke områder de vil jobbe med dersom de blir gjenvalgt.

– Det er vår «main mission» å promotere og representere vårt store og produktive institutt både overfor fakultetet og universitetsledelsen. Vi vil også fortsette å arbeide for gode grenseflater mot universitetssykehusene, som er våre viktigste eksterne partnere, understreker sittende instituttleder.

Dag Kvale, Shuo-Wang Qiao og Torbjørn Omland opplever å være et velfungerende og godt sammensatt lederteam som har gode forutsetninger for å fortsette å jobbe mot hovedmålene som de formulerte i 2018.

– Hvis vi får muligheten vil vi videreføre mange av de små og store prosjektene som vi er i gang med. Sammen med instituttadministrasjonen vil vi hele tiden arbeide for at instituttet blir en enda bedre servicepartner og arbeidsgiver for instituttets ansatte, avslutter Dag Kvale.

Emneord: Instituttledervalg
Publisert 23. aug. 2022 12:09 - Sist endret 29. sep. 2022 14:53