Tilretteleggeren

En krevende, morsom og hyggelig første uke som administrasjonssjef er over. Nå er Astrid Aksnessæther klar for å være med på å ta Klinmed til nye høyder.

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, kinn, hake.

Ny administrasjonssjef Astrid Aksnessæther. Foto: Åsne R. Hillestad.

– Jeg har som leder alltid vært opptatt av å se sammenhengen mellom å skape resultater og ha et godt arbeidsmiljø. Vi får ikke til det ene uten det andre. Vi må spille på lag for å få til gode resultater, sier Astrid Aksnessæther engasjert.

Hun begynte som ny administrasjonssjef ved Institutt for klinisk medisin i midten av september. Det er en krevende oppgave å lede Norges største universitetsinstitutt, og Aksnessæther er allerede godt i gang med å bli kjent med organisasjonen.

– Denne første uken har vært krevende, men morsom og hyggelig også. Jeg opplever å være veldig godt mottatt. Alle er vennlige og virker opptatt av jobbene sine, sier hun.

Lang ledererfaring fra flere felt

Aksnessæther er opprinnelig fra Ålesund, men i dag er kun en avslepen dialekt og en stor kjærlighet for å gå i fjellet det eneste som kan hinte om bakgrunnen fra Sunnmøre. Hun flyttet tidlig hjemmefra for å ta høyere utdannelse og var ferdig siviløkonom ved Norges Handelshøyskole i Bergen i 1990. I dag bor hun i Oslo med mann og tre barn, hvorav to er ute av huset.

– Jeg har vært leder i offentlig sektor i stort sett hele mitt yrkesaktive liv, forteller hun.

Ledererfaringen er lang og variert. Som administrasjonsdirektør har hun vært med på både flytting av Deichmans hovedibliotek til Bjørvika og på byggingen av det nye Nasjonalmuseet. Hun har også bakgrunn fra Flyktninghjelpen, Utlendingsdirektoratet og noen år som konsulent i Deloitte.

– Jeg liker å jobbe overordnet og breddeforståelse ligger naturlig for meg. Jeg er ikke så opptatt av detaljene. Jeg kan litt om alt, men ikke så mye om noe, sier hun med et smil.

Vil sikre rammene for at de ansatte kan utvikle sitt potensiale

På spørsmål om hvordan hun er som leder legger hun vekt på tilrettelegging for at de ansatte skal kunne gjøre en best mulig jobb.

– Jeg tenker på meg selv først og fremst som en som legger til rette for at ansatte kan gjøre en god jobb. Jeg er en tilrettelegger og pådriver. Jeg ønsker også å være en god oversetter mellom faglig ledelse og administrasjon, og sikre et godt arbeidsklima, sier hun.

Aksnessæther mener også det er viktig som leder å kunne delegere oppgaver videre til andre.

– Jobben min er å trekke sammen kompetanse og utvikle potensiale. Jeg er ikke her i utgangspunktet for å fikse noe, jeg skal sikre rammene slik at vi kan jobbe best mulig for å nå våre felles mål. Jeg tror jeg har et godt utgangspunkt til det.

Viktig å ha det gøy på jobb!

Hun er også opptatt av hvordan hun som leder kan bidra til å sikre et godt samarbeid og arbeidsmiljø.

– Jeg er opptatt av at vi skal ha det gøy på jobb! Vi skal ha det morsomt og le sammen. Det er viktig for mange, og jeg håper å bidra til det slik at vi lykkes med oppgavene våre, sier Aksnessæther.

Ser frem til å bidra til instituttets samfunnsoppdrag

Etter mange år med kulturforvaltning og store byggeprosjekter var det tilfeldigheter som førte Astrid Aksnessæther til Klinmed.

– Datteren min studerer medisin og mente at denne jobben passet for meg. Jeg har alltid vært opptatt av å jobbe i stillinger innenfor viktige samfunnssektorer, og det å utdanne fremtidens helsepersonell er en stor og viktig oppgave, sier hun.

– Klinmed er en enorm og kompleks organisasjon, spesielt i skjæringspunktene med sykehusene. Det blir både spennende og utfordrende, fortsetter hun.

Fornøyd instituttleder

Instituttleder Dag Kvale er svært fornøyd med å ha sikret seg Astrid Aksnessæther blant mange dyktige søkere.

– Instituttet er veldig glad for å få Astrid Aksnessæther inn som ny administrasjonssjef. Astrid har en variert, relevant bakgrunn og kan samtidig se organisasjonen litt utenfra med erfarne øyne. Vi gleder oss til å få henne med på laget!

Gleder seg til å ta fatt på jobben

Aksnessæther forteller at hun i de neste ukene skal gå inn i lyttemodus.

– Det er mye å ta innover seg. Etterhvert vil jeg lage en plan på hvor vi vil videre. Men først skal jeg lytte, bli kjent og få oversikt, sier hun.

Den nye administrasjonssjefen forteller at hun gleder seg til å ta fatt på oppgavene.

– Jeg tror jobben blir arbeidskrevende, givende og morsom, og jeg gleder meg!

Publisert 21. sep. 2022 14:50 - Sist endret 21. sep. 2022 20:42