Givende å sitte i instituttrådet

Nå er det snart valg av representant for de midlertidig vitenskapelig ansatte i instituttrådet. Nåværende representant Kristine Vaage Hatlen forteller hvordan hun opplever rollen.

Bilde av hender over et møtebord.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Instituttrådets drøftinger er rådgivende overfor instituttleder. Rådet skal uttale seg om saker som langtidsplan, årsplan og budsjett, intern organisering, regnskap og årsrapport. I tillegg kan rådet drøfte saker som instituttleder eller øvrige medlemmer ønsker å ta opp.

Portrettbilde av Kristine Vaage Hatlen
Stipendiat Kristine Vaage Hatlen. Foto: privat

– Det er en meningsfull og interessant oppgave å sitte i Instituttrådet! Siden det er sammensatt av personer fra ulike arbeidsområder ved instituttet, blir sakene belyst fra ulike ståsteder. Det gir nyttige diskusjoner og innspill, sier Kristine Vaage Hatlen, som representerer de midlertidig vitenskapelig ansatte i perioden 1.1.2023 til 31.12.2023.

– Det er også et privilegium å få en større forståelse for instituttets arbeid og et innblikk i drift og målsetninger for instituttet, legger hun til.

De midlertidig vitenskapelig ansatte skal igjen velge sin representant

Instituttrådet ved Institutt for klinisk medisin består av ni valgte medlemmer, i tillegg til instituttleder og nestleder.

De valgte medlemmene er fire fast vitenskapelige ansatte, én midlertidig vitenskapelig ansatt, to teknisk og administrativt ansatte og to studenter.

I høst er det igjen klart for valg av representant for de midlertidig vitenskapelig ansatte.

Kan belyse perspektiver fra synsvinkelen som stipendiat

Nåværende medlem Hatlen mener det er viktig at hennes ansattgruppe er representert i instituttrådet.

– Først og fremst fordi ansatte i midlertidige stillinger utgjør en stor andel av de ansatte, påpeker hun, og fortsetter:

– Kanskje kan vi som representerer denne gruppen, som er mer ferske ved universitetet, få frem noen perspektiver som ikke ville blitt belyst ellers. Det har vært veldig positivt å få komme med innspill fra min synsvinkel som klinisk stipendiat.

Hun tar rollen på alvor og synes det er viktig at den som er valgt inn i instituttrådet, representerer hele gruppen.

– Naturlig nok så har jeg ikke full oversikt over meningene til alle midlertidig ansatte, som jo er en stor gruppe. Men jeg snakker med dem jeg møter i hverdagen og i undervisningssammenheng, sier Hatlen.

– For å kunne representere ansattgruppen enda bedre ville det være nyttig å få høre om erfaringer og synspunkter fra flere midlertidig ansatte, legger hun til.

Mange områder å engasjere seg i

Som medlem i instituttrådet kan du engasjere deg i saker som har betydning for instituttets virksomhet og ansattes arbeidshverdag. Nåværende representant Hatlen har noen områder som hun er spesielt engasjert i. Hun er blant annet opptatt av at nyansatte i midlertidige stillinger skal få en god start i ny jobb og at de som skal undervise medisinstudentene får opplæring til denne rollen.

– Jeg synes det er viktig at vi sikrer at nyansatte får en god innføring i undervisningen, ikke minst for kliniske stipendiater. Med pedagogisk kursing kan vi bedre kvaliteten på undervisningen og gjøre oppstarten i den nye jobben lettere for den ansatte, mener hun.

Hatlen er også opptatt av å skape et godt sosialt miljø for dem som er midlertidig vitenskapelig ansatte.

– Vi må skape gode fellesskap og arenaer hvor de ansatte kan dele erfaringer og drøfte utfordringer i arbeidshverdagen, sier hun.

Instituttleder Dag Kvale oppfordrer til å stille til valg

– Instituttrådet gir oss i ledelsen mulighet til å drøfte ulike saker som er viktige for instituttet og for våre ansatte sammen med representanter for de ulike ansattgruppene. Hvis du er ansatt i en midlertidig vitenskapelig stilling og kunne tenke deg å få innblikk i mer av instituttets virksomhet og representere din ansattgruppe, oppfordrer jeg deg til å stille som kandidat i valget! sier Kvale.

Emneord: Instituttrådet, Valg
Publisert 3. nov. 2023 12:52 - Sist endret 7. nov. 2023 13:02