Vi tar nå i bruk Panopto for forelesningsopptak

Undervisere ved Klinmed skal fra nå av bruke programmet Panopto til opptak av forelesninger fra modul 2 til 8 på medisinstudiet.

Bilde av Grete Dyb som holder forelesning for medisinstudenter

Grete Dyb holder forelesning for studenter på Rikshospitalet. Fra nå av skal programmet Panopto brukes til opptak. Foto: Kyrre Vigestad, UiO.

Vi har i flere år, og spesielt siden pandemien, oppfordret sterkt til at undervisere tar opptak av forelesningene og laster disse opp i timeplanen. I tillegg til opptak, forventes alle undervisere å laste opp et PDF-dokument av Power-Point presentasjoner til studentene. 

Klinmed fortsetter med begge oppfordringene. Hittil har det vært det UiO-utviklede programmet Forelesningsopptak som er blitt brukt for opptak. Dette er nå avinstallert og erstattes med Panopto. 

– Opptak av forelesninger er omdiskutert, også blant Klinmeds undervisere. Jeg har forståelse for de ulike standpunktene. Samtidig er det slik at en gjennomgang av læringsteoretisk forskning tegner et klart bilde av at digitale ressurser ikke er dårligere enn fremmøte. Dette inkluderer faktisk tidlig innlæring av praktiske ferdigheter, sier utdanningsleder ved Klinmed, Knut Lundin.

– Videre må vi gå ut ifra at digitale undervisningsressurser kommer til å bli brukt mer og mer i tiden fremover. Vi skal være så gode at studentene bruker våre digitale ressurser, legger han til. 

Hva er Panopto?

Panopto er en ledende internasjonal programvare for opptak, lagring, enkel redigering og visning av videoer innen utdanningssektoren. Panopto er nå så å si enerådende i Norge. Det er et verktøy som har flere muligheter enn programmet Forelesningsopptak. 

Panopto fungerer på alle datamaskiner i auditoriene og kan brukes fra egne stasjonære og bærbare datamaskiner, inkludert Mac, samt fra mobiltelefonen.  

Videre kan Panopto brukes ved hybrid undervisning fra auditorier, det vil si undervisning på Zoom i tillegg til opptak i Panopto. Ved hybrid undervisning fra andre steder enn auditorier kan det være enklere å gjøre opptak i Zoom og laste opp i timeplanen etterpå. Et problem vi så med bruk av Zoom i auditoriene er at Zoom bruker altfor lang tid for opplasting. Det kan ta mange minutter og opp mot timer. Panopto laster opp kontinuerlig.

Automatisk teksting av opptaket 

En av fordelene med Panopto er at programmet tekster opptakene automatisk. Dette skjer med UiOs tjeneste for teksting kalt Autotekst. Denne baserer seg på Whisper fra OpenAI.

Det anbefales at undervisere ser gjennom tekstingen for å rette eventuelle større feil, som feil i faglige begreper eller lignende. Likevel skal tekstingen vanligvis være bra nok til å være nyttig også uten gjennomgang. Det vil komme en fraskrivelse, en såkalt «disclaimer», i starten av opptaket som sier at det er tekstet ved hjelp av kunstig intelligens. 
Teksting med autotekst vil normalt dekke kravene for universell utforming for denne typen video, ifølge Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, HK-dir. 

Hvordan lager jeg opptak med Panopto? 

Den viktigste forskjellen mellom det tidligere programmet Forelesningsopptak og Panopto, er at opptakene i Panopto lages i to trinn. Trinn én består av å lage selve opptaket og trinn to består av å redigere opptaket og deretter knytte opptaket til riktig undervisningsaktivitet slik at det blir tilgjengelig i timeplanen.

Informasjon om hvordan du som underviser på medisin går frem for å ta opptak av undervisningen i Panopto finner du her.

Mer informasjon om bruk av Panopto ved UiO finner du her. 

Det vil bli satt opp brukerveiledninger for Panopto i hvert auditorium.

Utdanningsleder ved Klinmed, Knut Lundin, har videre sendt ut informasjon på e-post og har sammen med IT holdt to informasjonsmøter om Panopto på Zoom. 

Gjør deg kjent med Panopto før første forelesning 

IT-sjef ved Klinmed, Tor Henry Wold, oppfordrer alle undervisere til å teste opptak med Panopto i forkant av første forelesning.

– Det er lurt å ha gått gjennom de ulike stegene for opptak med Panopto før du skal ta det i bruk, sier Wold. 

Ta kontakt med teknisk ansvarlig ved behov for bistand 

For spørsmål og bistand, kan forelesere få hjelp av teknisk ansvarlig for auditoriene og seminarrommene. 

Informasjon om hvem du skal kontakte hvis du har behov for AV-støtte ved Ullevål, Rikshospitalet og Ahus finner du her. 

«Omvendt klasserom» i undervisningen 

Under det første informasjonsmøtet på Zoom, fortalte Lundin at undervisere gjerne kan bruke opptak for å skape et såkalt «omvendt klasserom» der det kan være hensiktsmessig. Det innebærer at forelesere legger ut en miniforelesning i timeplanen i forkant av undervisningen slik at studentene møter mer forberedt. 

Selve forelesningen kan da i større grad brukes til fordypning i, og diskusjon av, stoffet. 

– Omvendt klasserom er en god og veldokumentert studentaktiviserende undervisningsform. Det innebærer at studentene først forbereder seg og så bruker timen med lærer til oppgaveløsning, og til spørsmål og svar, forteller Lundin. 

Han påpeker at det likevel ikke anvendes i stor utstrekning.

– Dette kommer blant annet av at vi har organisert undervisningen i til dels lange dager med flere forelesninger i rekke. Dermed vil det være krevende for studentene å forberede seg til flere temaer på forhånd.     

Vil du lære mer om mulighetene med Panopto? 

IT-avdelingen ved UiO skal holde frivillig digitalt kurs i Panopto 25. januar og 7. februar. 

Mer informasjon om kursene finner du på nettsiden til UiO IT.

Emneord: utdanning, undervisning, Opptak Av Elin Martine Doeland
Publisert 24. jan. 2024 14:51 - Sist endret 24. jan. 2024 14:51