En viktig arena for dialog og samarbeid i UiO-linjen

Alle klinikkene ved Klinmed har hatt klinikkledermøte med instituttledelsen denne våren. – Dette er et av de mest nyttige møtene vi har, sier administrativ koordinator ved Campus Ahus, Berit Lund Opheim.

Bilde av statuer foran OUS

Tre Gratier. Foto: Amalie Huth Hovland, UiO

Klinikkledermøtene avholdes årlig og skal være en arena for dialog mellom klinikkene og instituttledelsen. Begge parter kan ta opp dagsaktuelle saker og diskutere strategiske satsinger og planer på disse møtene.

– For å legge best mulig til rette for instituttets forskning og undervisning, må det være god dialog og godt samarbeid på tvers i organisasjonen, sier instituttleder Dag Kvale.

– Og for å få til det trenger vi gode møtepunkter. Klinikkledermøtene er en viktig arena for dialog og samarbeid på ledernivå i UiO-linjen, legger han til.

Fra klinikkene stiller klinikkleder, forskningsleder og administrativ koordinator, alle i UiO-linjen. Fra instituttet stiller instituttledelsen inkludert administrasjonssjef og administrativt ansatte innen HR og undervisning. Møtene gjennomføres hvert vårsemester. De største klinikkene har i tillegg møter med instituttledelsen hver høst.

Mulighet for å ta opp dagsaktuelle temaer i klinikkene

På møtene presenterer klinikkene resultater innen forskning og undervisning. Økonomi og rekruttering står også sentralt på agendaen. Møtene skal bidra til at instituttledelsen bedre kan bistå klinikkledelsen med å finne løsninger på utfordringer i sin klinikk.

Sakene som tas opp skal følges opp videre gjennom aktuelle kanaler.

– Dette møtet er svært viktig for oss fordi vi kan gå gjennom flere sentrale saker og diskutere og bli enige med instituttledelsen, sier forskningsleder i Klinikk psykisk helse og avhengighet (PHA), Suraj Thapa.

Mer involvering fra klinikkene

Instituttledelsen har ønsket mer involvering fra klinikkene på disse årlige statusmøtene. Etter fjorårets møter ble det derfor gjennomført en evaluering av møtene, som medførte at instituttledelsen gjorde enkelte justeringer i årets møterekke.

Klinikkene blir nå bedt om å forberede seg i forkant av møtet ved hjelp av en ny mal med flere punkter som klinikken skal presentere og rapportere på.

– Det var veldig bra med en fast struktur på møtet. Dette var første gang vi blitt bedt om å forberede oss med en presentasjon i fast mal. Det var nyttig for å sette søkelys på hva som er viktig for oss i PHA, sier Thapa.

Hvert år vil det i tillegg settes søkelys på utvalgte temaer. I år ble formidlingskultur, økonomiske nøkkeltall, midlertidige ansettelser og sykefravær drøftet særskilt.

Også administrativ koordinator i PHA, Agnete Hager, og administrativ koordinator i Nevroklinikken (NVR), Ortopedisk klinikk (OPK) og Klinikk for hode, hals og rekonstruktiv kirurgi (HHA), Lise Benningstad, mener at den nye formen på klinikkledermøtet var vellykket.
De mener malen ga gode rammer for møtet og var et utgangspunkt i forberedelsene.

– Og nå ble møtet mer balansert i henhold til engasjement fra klinikken versus instituttet, sier Hager.

Stillinger og rekruttering har vært fast tema på møtene

Undervisnings- og toppstillinger har vært fast tema i disse møtene og var tema på mange av møtene også i år.

– Klinikkledermøtene er en veldig fin arena for å ta opp stillinger som ikke er begrunnet i undervisningsbehov. Det er svært nyttig å kunne diskutere strategiske aspekter ved stillinger på disse møtene, sier Berit Lund Opheim, administrativ koordinator i klinikkene ved Campus Ahus.

Opheim mener møtene gir klinikkene god mulighet for dialog med ledelsen om klinikkenes utfordringer.

– Dette er et av de mest nyttige møtene vi har, mener hun.

Av Elin Martine Doeland
Publisert 19. juni 2024 14:55 - Sist endret 21. juni 2024 13:43