Nytt fra ledelsen: Undervisning i en vanskelig tid

Det er vanskelige dager for mange nå. Covid-19-epidemien gjør stort inntrykk på oss alle. Heldigvis virker det som om de aller fleste av våre undervisere og studenter er friske uten tilfeller av alvorlig sykdom. Og det er virkelig flott å se at vår viktige oppgave, å utdanne landets kommende leger, går så godt som man bare kan drømme om, selv i denne vanskelige tiden.

Bildet kan inneholde: lege, eldre.

Professor og Utdanningsleder ved Klinmed, Knut E. A. Lundin. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Hybrid-undervisning fungerer godt

Studentene våre møter opp på sykehuset til avtalte tider – til enten smågruppeundervisning, kurs, ferdighetstrening eller journalopptak. Det er lite av dette som kan foregå godt gjennom digitale plattformer, selv om vi riktignok måtte ty til dette under nedstengingen på vårparten. Forelesninger, seminarer og klinikker må de gjøre hjemmefra. Vi har noen lesesalsplasser tilgjengelige men de fleste sitter nå utenfor sykehuset og universitetet.

Det er så flott å se hvor glade de er når de kommer inn på sykehuset til klinisk tjeneste. Riktignok bak munnbind, men med strålende øyne over munnbindet!

Dessverre både tror og vet vi at det er mange som sliter med isolasjon og kanskje psykiske problemer, og prøver alt vi kan for å hjelpe. Det er opprettet en ad hoc mentorordning på fakultetet etter initiativ fra Studiedekan Elin Rosvold og professor Pål Gulbrandsen, og mange av våre lærere har meldt seg til tjeneste. Det synes vi er flott!

Gjennomføring av digital eksamen der det er aktuelt

Frykten blant studentene for å bli smittet er noe mange føler på, inkludert en redsel for ikke å få gå opp til eksamen. Heldigvis har vi svært få smittete blant våre studenter, blant de mer enn 1200 studenter på fakultetet er det under ti som har fått påvist virus! Det sier mye om hvor seriøse våre studenter er.

Vi har også lagt ned et stort arbeid for å sikre at eksamen lar seg gjennomføre også uten fremmøte i de modulene der det er aktuelt, men kravet til en god del obligatorisk, viktig undervisning står ved lag. Som det er sagt: «Vi kan ikke utdanne leger uten å treffe dem»! Så bør jo våre studenter også kjenne på at alle helsearbeidere plikter å møte på sin kliniske post – selvsagt under adekvat smitteregime.

Bildet kan inneholde: briller, hake, organ, kjeve, skulder.
Medisinstudent Kenneth viser korrekt bruk av munnbind. Foto: Trude Hamnes.

Mye godt arbeid og stor velvilje

Jeg vil til slutt fokusere på den gode stemningen og imøtekommenheten som vi treffer ute i de kliniske miljøene. Leger, sykepleiere, andre faggrupper – alle ser nødvendigheten og viktigheten av å utdanne nye leger. Selv om hverdagen settes under stort press av eventuelle karantenetilfeller, oppfattes det som en del av «den nye hverdagen». Det inkluderer også alle de som har tatt i bruk de nye digitale hjelpemidlene.

En stor honnør til alle undervisere og administrativt ansatte på Klinmed!

Emneord: Nytt fra ledelsen, Utdanningsleder, undervisning, covid-19, Knut Lundin
Publisert 20. nov. 2020 08:25 - Sist endret 20. nov. 2020 08:25