Nytt fra ledelsen: Ahus feirer 20-årsjubileum som universitetssykehus

I år er det 20 år siden Ahus ble et universitetssykehus. De siste årene har det skjedd mye spennende ved Campus Ahus.

Bilde av Torbjørn Omland

Nestleder ved Klinmed og leder for Campus Ahus Torbjørn Omland. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Akershus universitetssykehus mottok sine første medisinstudenter i 2001 etter et vedtak i Stortinget om at det skulle bli et universitetssykehus. Den gangen kom det 15 studenter fra det som da het 3. semester på medisinstudiet til sykehuset for å få undervisning.

I 2010 ble Campus Ahus til som en viktig del av Institutt for klinisk medisin, Klinmed. Siden den gang har vi utviklet oss innen både forskning og undervisning. De siste årene har vi oppnådd mye og fått nasjonal anerkjennelse. Vi som er ansatt ved Campus Ahus har mange gode grunner til å være stolte av arbeidsplassen vår og den positive utviklingen.

Jeg vil benytte anledningen av 20 årsjubileet til å trekke frem noe av det vi ved Campus Ahus har fått til de siste årene.

EpiGen viser seg å være en god satsning

Ved etableringen av Ahus som universitetssykehus, ble det etablert et stort forskningslaboratorium i et spleiselag mellom UiO og Ahus, det som etter hvert ble hetende Avdeling for klinisk molekylærbiologi, EpiGen. Det ble i begynnelsen stilt spørsmålstegn ved om dette var en god satsning og investering fra UiO sin side, og aktiviteten de første årene var lavere enn en kunne ønsket seg. Under Hilde Loge Nilsens svært kyndige og strategisk gode ledelse de siste årene har EpiGen imidlertid gjort flere meget vellykkede rekrutteringer. Dette har ført til stor vekst og aktivitet på svært høyt vitenskapelig nivå.

Det tverrfaglige forskningsmiljøet ved EpiGen utfører translasjonsforskning av høy kvalitet innenfor områdene genomstabilitet, mitofagi, onkologi, inflammatorisk tarmsykdom, nevrologi, infeksjonssykdommer og infeksjonsepidemiologi, hjerte- og karsykdommer, pediatri, nyresykdommer, samt overvekt og metabolsk syndrom. Forskningsarbeidet har blitt anerkjent innenfor og utenfor landets grenser. Jeg vil takke Hilde Loge Nilsen for den fremragende innsatsen hun har gjort med å løfte EpiGen til dette nivået.

To kandidater videre til finalen om å danne et K. G. Jebsen senter

I konkurransen om å danne et K. G. Jebsen senter har forskere ved Campus Ahus gjort det svært godt så langt i årets søknadsprosess. Forskere ved Campus Ahus gjorde det godt i prekvalifiseringsrunden ved UiO i februar, med 3 sentre som gikk videre og som kunne sende inn full søknad til stiftelsen i mai. Stiftelsen mottok totalt 15 søknader, og 2 av de 5 søknadene som har gått videre til den nasjonale finalerunden er fra Campus Ahus.

Vi venter spent på svar fra Jebsenstiftelsen i januar 2022 om hvem som mottar midler og får danne et K. G. Jebsen senter.

Campus Ahus kan motta flere medisinstudenter i årene fremover

Det såkalte Grimstadutvalget, ledet av Hilde Grimstad fra NTNU, har anbefalt at vi utdanner flere medisinstudenter i Norge. Vi har behov for flere leger og forskere innen medisin i årene som kommer, og et rikt land som Norge bør kunne utdanne mange nok til å dekke mesteparten av dette behovet.  For tiden pågår det en utredning av hvor stor økning av studenttallet Klinmed kan ta på seg.

I denne forbindelse vil samarbeidet med Klinmeds hovedpartnere, OUS og Ahus, stå sentralt. Ahus har gledelig nok signalisert stor vilje til å øke studenttallet betydelig, noe som vil medføre at Campus Ahus sin rolle vil kunne bli enda viktigere for undervisningen ved Klinmed i årene som kommer.

En dyktig administrasjon

Til sist vil jeg benytte anledningen til å takke den lille og velfungerende administrasjonen vår ved Campus Ahus, med administrativ koordinator Berit Lund Opheim i spissen. Opheim har vært med helt siden Ahus ble universitetssykehus i 2001, og har hatt sin nåværende rolle siden Campus Ahus inngikk i Klinmed sin struktur i 2010.

De teknisk/administrativt ansatte er svært viktige for både studentene og de vitenskapelig ansatte, og som leder opplever jeg at den administrative delen av arbeidet vårt går sømløst takket være våre dyktige medarbeidere.

Vi som er ansatt ved Campus Ahus er glade for å være en viktig del av Institutt for klinisk medisin!

Emneord: Nytt fra ledelsen, Campus Ahus, Torbjørn Omland, EpiGen, K.G.Jebsen-sentre, utdanning Av Torbjørn Omland
Publisert 27. aug. 2021 12:39 - Sist endret 30. aug. 2021 12:33