Nytt fra ledelsen: Undervisningen høsten 2021 - «and beyond»

Høstens undervisning vil starte slik som våren slutter, med digitale løsninger i undervisningen og strengt smittevern. Nå forbereder vi oss også på en mulig betydelig økning i antall studenter og omlegging av utdanningen i Oslo.

Bildet kan inneholde: lege, eldre.

Utdanningsleder Knut Lundin. Foto: UiO.

Vel blåst våren 2021

Våren 2021 er allerede snart over med siste dag på studiet 18. juni. Vi kan alle se tilbake på en periode som har vært krevende, men der vi har driftet et komplisert medisinstudium i en by som har vært hardt rammet av SARS-CoV-2-epidemien.

Høsten 2020 så det lysere ut, men den nye bølgen slo inn med full styrke. Undervisningen ble delt med digitale Zoom-baserte plenumsaktiviteter, og kliniske smågrupper, journalopptak og praksis avviklet med strengt smittevern. Fasit er nå at vi har hatt meget få studenter med smitte og tilsvarende meget få utløste karantener hos ansatte på grunn av våre studenter.

Takk til alle på ulike nivåer og ikke minst til de sentrale ledelsene på Ahus og OUS som virkelig har prioritert undervisningen i en vanskelig tid.

Høsten – hva bringer den?

Selv om vaksineringen går raskt fremover, er ikke problemet helt over. Universitetsdirektøren har vedtatt å opprettholde 1 meters avstand i auditoriene høsten 2021. Det gjør at plenumsaktiviteter fortsatt må gå digitalt, så vi starter høsten sånn som våren slutter.

Alle håper jo på at vi går tilbake til normalsituasjonen så raskt som mulig.  Samtidig vet vi at kullene i enkelte moduler vil være store fremover. Dette skaper utfordringer både for smågruppeundervisningen, der gruppene kan bli større enn vi normalt ønsker, og for fellesundervisningen hvor det antakelig må lages digitale løsninger siden auditoriene ikke er store nok for de største kullene.

Oslo 2014 og kvalitetsløftet

Studieplanen Oslo 2014 var en gjennomgående revisjon av medisinutdanningen i Oslo. Et hovedelement i planen var å ansvarliggjøre de enkelte undervisningsfagene, både med tanke på leveranse av timer med undervisning og det faglige innholdet.

Nå som planen er fullt rullet ut og flere kull har vært igjennom hele opplegget, har en ekstern komité, ledet av vår tilsynssensor professor Anne Mette Mørcke fra Danmark, evaluert Oslo 2014.

Det er mange interessante elementer i rapporten som ble levert i juni 2020, og disse er gjenstand for et bredt anlagt prosjekt på Fakultetet kalt «Kvalitetsløftet». Mange stener blir snudd – og selvsagt med studentrepresentanter i alle gruppene. Stor takk til alle våre fagfolk som deltar i arbeidet.

En titt i krystallkulen

Medisinutdanningen i Oslo er den største i landet, det er kun vi som tar opp studenter både på våren og på høsten. Mange opplever at studiet er «fullt». Vi fikk 20 studenter ekstra pr år på grunn av covid-19.

Videre peker den såkalte Grimstadrapporten på at vi i Norge bør, og må, utdanne langt flere av våre egne leger enn i dag, der nesten halvparten studerer i utlandet.

Rapporten peker også på at Helse Sør-Øst ligger langt etter de andre helseregionene når det gjelder forholdstallet mellom studenter og innbyggere i regionen – et forhold som selvsagt kommer etter politiske føringer med å bygge opp både Tromsø og Trondheim som læresteder.

Vi kan derfor måtte forberede oss på betydelige økninger i antall studenter. Det vil medføre betydelige omlegginger her i Oslo, og en betydelig bruk av sykehus i regionen. Planlegging av UiO Campus Sør med studiestart 2023 er allerede kommet langt. En sak er sikker – det blir ikke kjedelig å arbeide med medisinutdanning fremover!

Publisert 27. mai 2021 15:59 - Sist endret 10. juni 2021 14:44