Nytt fra ledelsen: Åpning av UiO Campus Sør

I midten av august 2023 åpnet vi UiO Campus Sør ved Sørlandet Sykehus HF – en milepæl i historien til Klinmed og Det medisinske fakultet. Med UiO Campus Sør har vi utviklet et bærekraftig opplegg for morgendagens medisinutdanning.

Bildet kan inneholde: briller, nese, briller, smil, synsomsorg.

Utdanningsleder Knut E. A. Lundin. Foto: UiO.

Ti studenter fra medisinstudiet i Oslo har reist ned for å ta deler av studiet sitt i Kristiansand.

De starter denne høsten med modul 6. De samme studentene skal være i Agder også på modul 7. Nye studenter som vil gjennomføre sitt 5. studieår med modul 6 og 7 på UiO Campus Sør, kommer så hvert halvår fremover.

Høsten 2024 utvider vi opplegget. Da starter også studenter i modul 4 ved UiO Campus Sør. Disse vil etter planen ha både 4., 5. og 6. studieår i Kristiansand. Vi har derfor fortsatt mye planlegging foran oss!

Vi ønsker studentene hjertelig lykke til, og det samme til de engasjerte og forventningsfulle miljøene ved UiO Campus Sør som tar dem imot med både undervisning og klinisk praksis.

Vår virksomhet er ikke bare fokusert på utdanning. Etablering av UiO Campus Sør innebærer også en satsing på lokal forskning. Med Sørlandet Sykehus har vi en ny akademisk partner, hvor etablering av lokal medisinutdanning står sentralt.

Vi har stor tro på UiO Campus Sør

Innsatsen fra Sørlandet Sykehus har vært avgjørende for UiO Campus Sør. Den innebærer frikjøp av klinikere som under kyndig og aktiv ledelse av lokal prosjektleder Øyvind Holme, har laget en grundig prosjektplan. Det har også blitt frigjort egne lokaler til studentarealer, klasserom, lesesaler og administrativt personell.

Det er, og blir fremover, ansatt lærerstaber i alle de store, kliniske fagene. Det meste av undervisningen blir gitt lokalt, men vi kommer også til å bruke digitale ressurser med strømming i sanntid. Det blir mye fokus på nært forhold mellom studentene og lokale klinikere – et aspekt vi nok har mer utfordringer med i Oslo.

All honnør til våre nåværede lærere og nye kollegaer ved Sørlandet Sykehus som i fellesskap har utviklet et opplegg vi tror blir oppfattet som meget godt.

Vi skal (trolig) utdanne flere leger i Norge

Vi skal ikke legge skjul på at opplegget er økonomisk krevende for både Sørlandet Sykehus og for Klinmed. Det er likevel helt nødvendig i en overordnet satsing der det går mot at langt flere leger skal ha sin utdanning i Norge og ikke i utlandet.

Vi forventer at mange av disse nye studieplassene blir fordelt til UiO.

Vi tar høyde for at vi i fremtiden vil sende 20 studenter per kull til UiO Campus Sør, og fra vårsemesteret 2025 planlegger vi for lignende opplegg ved Sykehuset Innlandet HF.

Desentralisert undervisning er ikke nytt

Denne måneden startet også Universitet i Bergen sitt opplegg i Stavanger og NTNU sitt opplegg i Ålesund. Desentralisert utdanning er ikke nytt, det har vært driftet i årevis fra Tromsø med opplegg i Bodø og ved Finnmarksykehuset og fra NTNU i Levanger. Internasjonalt er denne formen for utdanning utbredt.

All erfaring og god dokumentasjon tilsier at studenter fra desentraliserte studiesteder er minst like gode som sine «sentraliserte» kullinger.

En bærekraftig medisinutdanning

Desentralisert undervisning har også gitt oss en ny mulighet til å rette et kritisk blikk på vårt eget undervisningsopplegg. Vi gjorde en stor omlegging og opprydning av medisinstudiet med Oslo 2014, men intet er perfekt og kvalitetsarbeid blir aldri fullført.

Til tross for at Ahus og OUS er Norges to største sykehus, oppleves likevel kapasiteten vår som begrenset i mange kliniske miljøer, med dagens kullstørrelse på mer enn 130 studenter. Vi trenger derfor virkelig en regional satsing på medisinutdanning!

Emneord: Nytt fra ledelsen, UiO Campus Sør, Knut Lundin
Publisert 22. aug. 2023 14:46 - Sist endret 23. aug. 2023 14:00