Nytt fra ledelsen: Hvordan kan vi levere fremragende støttetjenester?

Ambisjonen til Klinmeds administrasjon er å levere fremragende tjenester for å støtte opp under instituttets samfunnsoppdrag, enten det er innen forskning, undervisning, innovasjon eller på formidlingssiden. 

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, kinn, hake.

Administrasjonssjef Astrid Aksnessæther. 
Foto: Åsne Rambøl Hillestad, UiO.

Nå har jeg vært administrasjonssjef på Klinmed i over et år. Vi er rundt 100 ansatte som jobber med administrative oppgaver, både på klinikk- og instituttnivå. 

Mange av de administrativt ansatte jobber i tett samarbeid med vitenskapelig ansatte. Noen sitter også tett på fagmiljøene. God kontakt mellom fagmiljøene og administrasjonen hjelper oss med å se hvordan vi kan tilrettelegge støttetjenestene bedre. 

Vi inviterer innimellom forskere og undervisere til våre administrative samlinger for å dele av sin arbeidshverdag. Disse møtepunktene er givende og en fin måte for oss i administrasjonen å bli påminnet Klinmeds samfunnsoppdrag.

En god del av instituttets vitenskapelig ansatte er også ansatt i et helseforetak, ved OUS, Ahus eller Sørlandet sykehus som gjerne har andre systemer og et annet lovverk enn universitetet. Denne kompleksiteten byr noen ganger på administrative utfordringer. Derfor er det ekstra viktig at vi ser etter forbedringsmuligheter som gjør arbeidshverdagen lettere for alle parter. 

Vi jobber for bedre økonomistyring og forskningsstøtte

Klinmed går fortsatt veldig bra, med høy aktivitet, noe som kom fram i resultatene for 2. tertial. Nå har vi akkurat hatt økonomiseminar sammen med fakultetet, der rammene for neste år var ett av temaene.

Vi jobber kontinuerlig med å tilby bedre forskningsstøtte slik at våre vitenskapelige får mer tid til å jobbe med det de kan og det de brenner for. Prosjektstyring og økonomirapportering er et område mange har gitt oss tilbakemeldinger på. Det er derfor nå et arbeid på gang hvor vi ser på hvordan vi kan forbedre prosessene.

Formidlingskultur og internkommunikasjon

Å styrke formidlingskulturen på Klinmed er en viktig satsing for ledelsen. Instituttet skal legge til rette for at enda flere av våre forskere bidrar til at kunnskapen fra forskningen kommer mennesker og samfunn til gode. Vi har derfor utarbeidet en strategi for forskningsformidling som er et viktig ledd i denne satsingen. 

Trenger du hjelp med formidling av forskningen din? Ta kontakt med kommunikasjon@klinmed.uio.no. Hvis du ønsker trening og erfaring med å skrive populærvitenskapelige innlegg selv, kan Medisinbloggen, som dekan Hanne Harbo skrev om i MED-nytt nummer 15, være en god kanal.

Internkommunikasjon står alltid høyt på agendaen hos oss. Vi utarbeider derfor også en strategi for hvordan vi kan forbedre dialogen med våre ansatte og nå ut enda bedre med viktig informasjon.

Alle ansatte skal føle tilhørighet til Klinmed og UiO

Å ønske nyansatte velkommen er svært viktig i enhver organisasjon. Med Klinmeds størrelse og kompleksitet trenger vi et godt introduksjonsprogram hvor nyansatte får informasjon om instituttets virksomhet og organisering, og får vite om hvilke støttefunksjoner vi tilbyr. Vi i ledelsen er også opptatt av at alle våre ansatte skal føle tilhørighet til instituttet og til Universitetet i Oslo fra starten. En prosjektgruppe ledet av HR-seksjonen jobber derfor med å videreutvikle og forbedre introduksjonsprogrammet. Den 17. november har vi gleden av å treffe mange av våre nyansatte på instituttledelsens velkomstmøte.  

Vi skal sikre gode arbeidsforhold også i nye bygg  

Klinmeds ansatte blir mer og mer involvert i de store byggeprosjektene som planlegges og som er i en oppstartsfase ved OUS. Vi skal sikre gode arbeidsforhold for våre undervisere og forskere, og gode studieforhold for studentene våre. Vi forventer også at Klinmed skal tilby flere studieplasser for medisinstudenter i årene som kommer, og med det kanskje flere desentrale studiesteder. Dette krever god planlegging med mange aktører, noe som også våre ansatte bidrar inn i. 

Allerede til våren får vi nye lokaler ved Radiumhospitalet. Det ser ut til å bli veldig bra! 

Vi ønsker innspill velkommen

For å nå ambisjonen vår om å levere fremragende støttetjenester, må vi løfte blikket og se på de mulighetene som er innenfor gjeldende rammer og lovverk. Dersom du har innspill eller tilbakemeldinger, så vil vi gjerne høre fra deg. 

Ta vare på hverandre

Mange opplever høsten som litt mørk og trist. Et dystert bakteppe i Midtøsten og Ukraina, og for så vidt andre steder i verden, gjør at mange kan oppleve denne høsten ekstra krevende. Derfor er det viktig at vi skaper gode og sosiale møtepunkter på jobb og har gode kolleger å støtte oss på.
 

Av Administrasjonssjef Astrid Aksnessæther
Publisert 2. nov. 2023 14:19 - Sist endret 2. nov. 2023 14:19