Nytt fra ledelsen: God linjeledelse er nødvendig for å nå våre felles mål

Vi startet som instituttledelse i 2019. I desember 2026 avslutter vi våre år som valgt instituttledelse ved Klinmed. Ambisjonene for hva vi vil ha oppnådd innen da, er høye. For å nå milepælene, trenger vi god linjeledelse og en kultur hvor vi gjør hverandre gode.

Portrettbilde av Dag Kvale

Instituttleder Dag Kvale. Foto: Øystein Horgmo, UiO

Se for deg at det nærmer seg slutten på 2026. Det er desember og kaldt ute. Du har nettopp åpnet det nyeste KlinmedNYTT. I nyhetsbrevet leser du følgende: «Team Kvale avslutter nå sine åtte år som valgt instituttledelse ved Klinmed. Hva er de mest fornøyd med? Instituttleder Dag Kvale oppsummerer noen milepæler».

Slik startet vi ledersamlingen, hvor Klinmeds klinikkledere, avdelingsledere og administrative ledere var samlet i starten av mai. Formålet var å diskutere hvordan vi kan ivareta den akademiske lederrollen på best mulig måte på vårt institutt.

Instituttledelsen har høye ambisjoner for hva vi vil få til de neste fire årene. Det å ha en tydelig og god ledelse i UiO-linjen, er en av de viktigste forutsetningene for å nå våre mål. En annen viktig forutsetning er godt samarbeid på tvers av klinikker, avdelinger og med administrasjonen. Til det trenger vi gode møtepunkter som ledersamlingen og klinikkledermøtene som vi avholdt tidligere i vår.

Vi spoler igjen frem til desember 2026.

I nyhetsbrevet kan du lese at noe av det som instituttledelsen er godt fornøyd med, er at ansatte har fått en sterkere tilhørighet til UiO og er stolte av å være ansatt ved Klinmed og UiO. Du kan også lese at omfanget av eksternfinansiert virksomhet har økt jevnt og trutt på hele instituttet, blant annet som følge av store senter- og EU-tildelinger.

Vi synes også at det er svært gledelig for instituttledelsen at forskernes tilfredshet med forskningsstøtten i post-grant-fasen har økt vesentlig. Dette gjelder spesielt de siste tre årene hvor vi har jobbet særskilt med videreutvikling av denne. I tillegg kan du lese at dobbelt så mange medisinstudenter nå får sin utdanning fra UiO hvert år, og at 160 av disse studerer på Campus Sør og Campus Innlandet.

Til sist kan du lese om at store UiO-areal både i Nye OUS og ved Ahus nå er under oppføring. Ansatte og studenter vil i alt kunne ta i bruk hele 30 000 kvadratmeter innen sommeren 2031. Her ligger det mye møysommelig planleggingsarbeid i bunn, i mange ulike faser, og det blir stor stas å følge bruken av nybyggene videre!

Vi spoler tilbake til mai 2023.

Ledersamlingen og klinikkledermøtene er gjennomført. Sammen har vi løftet frem gode resultater og identifisert utfordringer og potensiale for forbedring innen ulike områder. Ikke minst har vi diskutert hvordan vi kan styrke og tydeliggjøre lederrollen i UiO-linjen. For å ha en velfungerende organisasjon med en kultur hvor vi gjør hverandre gode, trenger vi gode ledere på alle nivåer. Fremover skal vi jobbe videre med å styrke det store «vi» og skape et enda mer konstruktivt samarbeid internt på Klinmed og med universitetssykehusene som er våre viktigste eksterne partnere.

Vi har klart for oss i hvilken retning vi vil utvikle vårt flotte institutt. I tillegg til våre egne planer og målsettinger, vil Forskningsrådets evaluering av medisin og helsefag 2023-2024 gi oss et økt kunnskapsgrunnlag for videre utvikling av forskningsaktiviteten på Klinmed.

Takk for innsatsen!

Publisert 30. mai 2023 13:01 - Sist endret 31. mai 2023 16:01