Nytt fra ledelsen: Vi er klare for EVALMEDHELSE 2023-2024

Det er over ti år siden NFR sist gjorde en fagvaluering av helsemedisinsk forskning i Norge. Det førte til flere strategiske satsinger. Vi oppfordrer alle forskere til å bidra aktivt i denne runden av NFR-evalueringen.

Bildet kan inneholde: klær, klær, hår, panne, nese.

Shuo-Wang Qiao. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Forskningsrådets evaluering av medisin og helsefag EVALMEDHELSE 2023–2024 er i full gang. Hovedmålet med evalueringen er å vurdere kvaliteten på medisinsk- og helsefaglig forskning i Norge, se på rammebetingelsene for forskningen, samt forskningens samfunnsrelevans. Evalueringen skal resultere i anbefalinger til institusjonene, NFR og departementene.

Forrige evaluering resulterte i flere viktige strategiske satsinger

Det er over ti år siden NFR sist gjennomførte en fagvaluering av helsemedisinsk forskning i Norge. Den forrige evalueringen resulterte i flere strategiske satsinger, innen blant annet karriereutvikling, forskningsfinansiering og internasjonalisering.

NFR satte søkelys på bedre rammebetingelser og karriereutvikling for yngre forskere tidlig i løpet, med blant annet lanseringen av utlysningen «Unge forskertalenter» i 2013. Videre har de lagt til rette for å bygge opp forskergrupper på tvers, både nasjonalt og internasjonalt, gjennom finansieringsordninger som FRIPRO/FRIMEDBIO. Det ble omlegging til ny programstruktur og innføring av porteføljestyrer som førte til færre detaljerte utlysninger. NFR opprettet også nasjonale kontaktpersoner for EUs 7. rammeprogram og videreførte både Horisont 2020 og Horisont Europa.

Innsamlingen av data starter nå

Nå er det det klart for fase to av EVALMEDHELSE 2023-2024, og institusjonene og NFR skal samle inn data til evalueringen. Disse hentes delvis fra nasjonale databaser som CRISTIN, og delvis skal det rapporteres lokalt fra institusjonene. Dette skal gjøres både fra instituttledelsen og fra fagmiljøene.

Ettersom Klinmeds miljøer er integrert med miljøene ved universitetssykehusene, blir vår forskning evaluert sammen med kollegaer i samme forskningsmiljø, uavhengig av ansettelse. På Ahus skal 13 forskningsmiljøer evalueres som såkalte nivå 2 enheter, mens på OUS er det til sammen 57 enheter på nivå 2, alle i symbiose med Klinmed.

Vi oppfordrer alle til å bidra i evalueringsprosessen

Ahus- og OUS-klinikkene skal nå ha mottatt selvrapporteringsskjema som skal fylles ut. Det er ledere av de innmeldte forskningsmiljøene som har ansvaret for å fylle ut skjemaene, men alle kan bidra aktivt i prosessen.

Samlet skal miljøene og vi i ledelsen rapportere på publiseringsstrategier, antall forskerstillinger, økonomi, infrastruktur, innovasjon og kommersialisering, nasjonalt og internasjonalt samarbeid, samfunnsnytte i form av formidling og patenter, karrieremuligheter og likestilling.

Husk å oppdatere de engelske nettsidene deres

Evalueringen skal rapporteres på engelsk. Det er derfor svært viktig at de engelske nettsidene til forskergruppene og forskerprosjektene dine er oppdatert. Ta kontakt med nettredaktor@klinmed.uio.no hvis du som har ansvar for en eller flere slike nettsider ikke har startet dette arbeidet.

Benytt anledningen til å reflektere hva dere har fått til og hvor dere vil

Det er ingen liten jobb å skulle rapportere til NFRs evaluering. Likevel tror vi at det er bra og nyttig at vi deltar i evalueringen. Vi vil oppfordre dere alle til å benytte muligheten til å reflektere over hva dere har fått til de siste ti årene og hvordan dere skal få til enda bedre forskning i de neste ti.

Hvis du har spørsmål om evalueringen kan du ta kontakt med forskningsleder i din klinikk.

Emneord: Nytt fra ledelsen, Forskningsrådet, EVALMEDHELSE Av Shuo-Wang Qiao
Publisert 4. okt. 2023 14:31 - Sist endret 4. okt. 2023 14:31