Nytt fra ledelsen: Klinmeds økonomi på vei oppover

Med økningen i ekstern finansiert aktivitet og kontinuerlig arbeid med å holde kostnadene nede, har Klinmed de siste par årene hatt en forbedret økonomisk situasjon sammenlignet med noen år tilbake. Ved å jobbe sammen på tvers i organisasjonen kan vi finne nye løsninger og arbeidsmåter til beste for både instituttet og hver enkelt ansatt.  

Bilde av Astrid Aksnessæther

Administrasjonssjef Astrid Aksnessæther. Foto: Åsne Rambøl Hillestad, UiO

Dere har sikkert hørt det før: Institutt for klinisk medisin har over flere år hatt en stram økonomisk situasjon. Den har vært preget av gjentatte kutt i bevilgningsinntekten, altså rammefinansieringen fra UiO, og en betydelig mengde øremerkede midler som har vært ubrukte ved inngangen til nytt år. Disse midlene har i hovedsak bestått av driftsmidler til forskere og internfinansierte forskningsmidler bevilget fra UiO. 

Innsatsen gir resultater

Fra 2015 har det vært jobbet systematisk med å forbedre denne situasjonen. I korte trekk har det vært oppmerksomhet på hyppigere takt på bruk av driftsmidler, restriktiv ansettelsespolitikk, økning av dekningsbidrag og reduksjon av administrative felleskostnader. Vi kan konstatere at vi langt på vei har lykkes! 

Klinmeds økonomi er mer robust enn før. Og den har vokst betydelig! Ekstern finansiert aktivitet har økt med 50 prosent i perioden 2015 til 2023, og veksten og økt bevissthet har gitt en vekst i nettobidrag på 144 prosent i samme periode. 

Dette er veldig gode tall og er et bevis på at våre forskere har gjort en stor innsats for å lykkes med en slik vekst i aktivitet. Det bidrar også til en sunnere økonomi for Klinmed.

Forbedret økonomistyring av eksternfinansierte prosjekter

Siden eksternfinansiert forskningsaktivitet er så viktig for oss på mange måter, er det helt grunnleggende at disse midlene forvaltes på en god måte. Her har det vært og er fortsatt et forbedringspotensial. 

Jeg tok derfor initiativ til å igangsette et prosjekt for forbedret økonomistyring av eksternfinansierte prosjekter. Prosjektet ble ledet av to av våre administrative koordinatorer Karly Eriksen og Agnete Hager. De fikk med seg to rådgivere fra økonomiseksjonen, Eirik J. S. Bergseth og Oksana Takhirova, og to av våre forskere, Gunnveig Grødeland og Tor Erik Rusten. Vi er veldig glade for at det er mulig å få til et slikt teamarbeid, og har store forventninger til at dette øker forståelsen mellom alle som er involvert i økonomistyring av prosjekter på vårt institutt. 

Arbeidet har resultert i en god rapport som inneholder en rekke tiltak. Disse tiltakene følges nå opp i tre ulike arbeidsgrupper som består av medarbeidere fra ulike deler av Klinmeds administrasjon. Arbeidsgruppene skal se på hvordan kvaliteten på regnskap, samt prosessen i planleggingsfasen og avslutningsfasen, kan forbedres. 

Mer arbeid på tvers i organisasjonen

Arbeid på tvers i organisasjonen gir bedre forståelse for hverandres arbeidssituasjon og behov, bidrar til kompetanseheving for alle involverte og er med på å forbedre samarbeid og arbeidsmiljø. Vi håper derfor at en slik arbeidsmåte kan kopieres til andre forbedringsområder i framtiden.

Det hjelper å jobbe sammen!

Kontinuerlig innsats og oppmerksomhet

Selv om vi kan konstatere en forbedret økonomisk situasjon de siste par årene, så kan vi ikke friskmelde oss selv helt. Også i 2024 fikk vi et kutt i rammefinansieringen.

Dette understreker betydningen av å holde kostnadene nede og også en stadig oppmerksomhet på å sikre nivået av eksterne inntekter. Dette jobber vi kontinuerlig med. 
 

Av Administrasjonssjef Astrid Aksnessæther
Publisert 2. mai 2024 14:30 - Sist endret 2. mai 2024 14:30