Digital utdanning: Ariane Karlsen

Takket være Harry Potter og et skrivebord plassert med utsikt over Oslo, har dagene gått overraskende fort, mener Ariane Karlsen. Masterstudenten i biovitenskap forsvarte sin masteroppgave heldigitalt, hvor hun har jobbet med kartlegging av naturtyper i hovedstaden.

Ung kvinne sitter foran pc, ser i kamera

Fra hvor og hva jobber du med akkurat nå?

Jeg jobber hjemme fra hybelen min.

Hva er ditt beste tips til å studere hjemmefra eller mot brakkesyke?

Jeg har skrivebordet mitt plassert slik at jeg ser ut av vinduet, da føles ikke hybelen så trang. I tillegg anbefaler jeg varmt lydbøker! Selv har jeg dykket inn i Harry Potter-universet igjen og syns disse dagene inne har gått veldig fort.

Hva har engasjert deg mest den siste uka?

Allerede første tirsdagen etter at UiO stengte, skulle jeg forsvare masteroppgaven min, og dette måtte derfor gjøres ved bruk av Zoom. Jeg syntes først det var leit å skulle forsvare digitalt, men jeg er veldig glad for at jeg fikk gjennomføre på den måten og at det ikke ble utsatt. Jeg mistet internett underveis, men fikk koblet meg raskt på igjen med mobildata. Det gikk heldigvis veldig fint.

Det pleier å være bobler, kake og en liten samling etter noen har forsvart. Dette tenkte jeg jo at vi droppet. Men så fikk jeg en telefon om at det hadde blitt levert noe utenfor døra mi, og da jeg kom ut sto en av mine medstudenter der på god avstand og rakte meg den tradisjonelle flasken med Cava og en pose sjokolade. Hun hadde syklet hjem til meg bare for å levere dette og det gjorde meg veldig rørt. Etterpå ble det feiring og skåling med flere tidligere medstudenter via Skype.

Hva gleder du deg aller mest til når dette er over?

Jeg gleder meg til å få den friheten jeg så sånn fram til å få når jeg ble ferdig med studiet. Det blir veldig fint å treffe familie og venner igjen. Også gleder jeg meg til å kartlegge natur i Nord-Norge for Sállir naturrådgivning fra juni!

Av Eva Michelsen Ekroll
Publisert 27. mars 2020 10:14 - Sist endret 21. feb. 2023 14:47