Erfaringsseminar om digital eksamen

MN-fakultetet er aktivt testfakultet i prosjektet "UiO digital eksamen" som er planlagt innført i løpet av 2017. I går ble det holdt erfaringsseminar om prosjektet.

Det var god stemning i Sophus Lies auditorium i går. Representanter fra IFI, Kjemisk og Farmasøytisk institutt har brukt digital eksamen som et alternativ til den tradisjonelle eksamensformen. Deres erfaringer har vist at digital eksamen gir flere gode muligheter, selv om det også gjenstår utfordringer.

Digital eksamen betyr at penn og papir byttes ut med PC på eksamen. Innføringen av denne digitaliseringen er i gang i hele universitets- og høgskolesektoren i Norge samt i utlandet. Digital eksamen er den største satsningen på Universitetet i Oslo siden Kvalitetsreformen, og vil påvirke både studenter og ansatte ved universitetet.

Muligheter

Erfaringsutvekslingen viste at det var noen fellestrekk som gikk igjen ved alle tre instituttene som hadde testet. Dette gjaldt blant annet mulighetene denne nye eksamensformen ga både studenter og ansatte. For eksempel kan studentene testes på større deler av pensum enn ved den tradisjonelle eksamensformen med penn og papir fordi man rekker å gå gjennom flere spørsmål ved digital eksamen. Lesbarheten på besvarelsene er bedre med maskinskrevet tekst i stedet for håndskrift, og sensuren kan gjøres raskere siden oppgaver med flervalgsspørsmål rettes automatisk. I tillegg får sensorene tilgang til eksamensbesvarelsene umiddelbart etter endt eksamen.

Videre ble det trukket frem at studenter enkelt kan redigere og klippe i teksten på en digital eksamen. Dette er en arbeidsform som harmonerer bedre med den arbeidsformen som møter dem i arbeidslivet.

I tillegg er det i dag en enorm mengde papir som brukes i forbindelse med eksamen. I følge Gry Anita Hemsing, prosjektleder for "UiO digital eksamen", brukes det på UiO ca. 15 millioner ark i året. Ved innføringen av digital eksamen vil dette antallet minske betraktelig.

Utfordringer

Selv om denne nye eksamensformen tilbyr gode muligheter for studenter og ansatte, finnes det også utfordringer. Det var spesielt tre utfordringer som gikk igjen hos IFI, Kjemisk og Farmasøytisk institutt. En utfordring var hvordan man får skrevet inn digitalt formler, tegninger og lignende som brukes i eksamensoppgaver ved flere av realfagene.

Eksamensfusk er en annen utfordring som ble tatt opp. Selv om programvaren som brukes har en sikkerhet som hindrer studentene i å åpne andre programmer på PC’en under eksamen, er det vanskelig å fullstendig utelukke sjansen for fusk.

Den tredje utfordringen som ble spesielt trukket fram er hvordan digitaliseringen byr på tekniske utfordringer, for eksempel klargjøring av IT-infrastruktur som håndterer gjennomføring av digital eksamen i stor skala, hva gjør man hvis en PC krasjer under eller rett før eksamen, og mulige problemer med programvaren.

Prosjektgruppen på UiO jobber kontinuerlig med å imøtekomme disse og andre utfordringer. I tillegg har de kontakt med utdanningsinstitusjoner i Danmark som allerede har tatt i bruk digital eksamen for å høste erfaringer.

Det har lenge vært et sterkt ønske fra studentene om å ta i bruk digital eksamen, og de studentene som har fått bryne seg på denne nye eksamensformen har jevnt over gitt positive tilbakemeldinger. Noe som samsvarer med konklusjonen på erfaringsseminaret.

Veien videre

Prosjektet er planlagt innført på hele UiO i løpet av 2017. Erfaringsdeling og testing av digital eksamen vil fortsette framover helt til implementeringen av digital eksamen, i tillegg til noe tid etter implementeringen.

MN-koordinator mot den sentrale prosjektgruppa ("UiO digital eksamen") er Andreas Tandberg. Hvis du er MN-ansatt og har spørsmål om digital eksamen, eller om du ønsker å melde interesse for testing av digital eksamen, send e-post til andreas.tandberg@mn.uio.no

Av Ida Marie Bjørknes
Publisert 29. mai 2015 09:29 - Sist endret 2. des. 2016 10:28