Får lærere til å prate naturfagdidaktikk

Naturfagsenteret lager nettressursen Realfagsløyper for å styrke barnehagelæreres og læreres didaktiske kompetanse i realfag. Løypene blir et verktøy for lokalt utviklingsarbeid og lanseres på realfagsløyper.no i april.

gruppe

Naturfagdidaktikk er gøy! Utprøving av Realfagsløypene august 2017.

Å forbedre barn og unges kompetanse i realfag gjennom fornyelse av fagene, bedre læring og økt motivasjon er et av målene i realfagsstrategien «Tett på realfag».  Hva skal til for å lykkes med det? Hva bør vektlegges i naturfagopplæringen? Disse spørsmålene styrer arbeidet ved Naturfagsenteret. Som et resultat av systematisk kartlegging av hva som skal til har Naturfagsenteret laget sitt eget fingeravtrykk.

illustrasjon
Naturfagssenterets fingeravtrykk, hva bør vektlegges i naturfagopplæringen?

Målet med opplæringa er å skape motivasjon og dybdeforståelse hos barn og unge. For å få til dette bør naturfagopplæring være utforskende, variert og relevant, underveisvurdering bør være integrert og det bør være progresjon gjennom hele opplæringsforløpet.

Senterets arbeid

Naturfagsenteret eller Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa som er vårt fulle navn, ble fra 1. januar 2018 en del av Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetet ved Universitetet i Oslo. Oppgavene til senteret er å forbedre barnehagelæreres og læreres kompetanse i naturfag. Dette er et annet av målene i realfagsstrategien. For å nå dette målet har Naturfagsenteret sammen med Matematikksenteret fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å utvikle Realfagsløyper.

Nettbasert kompetanseutvikling

Realfagsløypene blir nettbaserte ressurser som skal støtte lokalt og kollegialt utviklingsarbeid i realfag. Innholdet i Realfagsløypene vil være fagdidaktisk (matematikk og naturfag), og knytter sammen forskning, teori og praksis. Naturfagdidaktikk handler om å reflektere over hvordan opplæringen kan bidra til å forbedre barn og unges kompetanse i realfag. Naturfagsenterets fingeravtrykk er sentralt i utvikling av de naturfagdidaktiske ressursene.

Er du nysgjerrig? Fra april 2018 kan du besøke realfagsløyper.no og se de første kompetanseutviklingspakkene. Det vil komme nytt innhold helt frem til 2019.

Publisert 4. jan. 2018 11:07 - Sist endret 5. jan. 2018 10:27