Hvordan lykkes med internasjonalisering av utdanning?

For studentene er forskoler, sommerskoler, og utvekslingsaktiviteter på noen uker svært attraktivt. Det er mer utfordrende å friste studenter til et semester.

Aktiv bruk av diplomatiet: Instituttleder Jøran Moen sammen med Canadas ambassadør til Norge, Artur Wilczynski og Kolbjørn Blix fra Andøya Space Center under en avtaleinngåelse på Andøya i oktober 2017.

FI er opptatt av å senke barrieren for utveksling. Et tiltak er at vi godkjenner kurspakker for å sikre 100% innpassing, og dermed bidrar til at et utenlandsopphold ikke forlenger studiet.

Men det er krevende både for professorene og studieadministrasjonen. Samarbeidsavtaler skal på plass og det oppstår muligheter og behov for utvikling av felleskurs. Det er derfor viktig å tenke langsiktig, og utvikle planer for hvordan samarbeid skal kunne utvikles og fortsette utover prosjektperioden som typisk er fire år for SiU-prosjekter. Innsatsen gir best avkastning når man kobler utdanningen tett mot forskningssamarbeid.

Fysisk institutt får profesjonell fagstøtte i sentraladministrasjonen, og vi får støtte fra fakultets- og rektor-nivå når vi henvender oss til ambassader for å kaste glans på avtalesignering. Bare i 2017 har vi underskrevet 3 avtaler på utdanning med støtte fra ambassader. På den måten sikrer vi dyp institusjonell forankring med de universitetene vi samarbeider med.

Det er for oss svært givende å integrere master- og phd studenter i internasjonale forskernettverk. To eksempler på dette under, begge støttet av SIU.

Trekantsamarbeid Stellenbosch-Berkeley-Oslo

-Vi ønsker å gi studentene en best mulig forskerutdanning, både teoretisk, og der forskningen skjer, ved å delta i eksperimenter. Vi utnytter hverandres lærekrefter, og har felles intensivkurs som er direkte relevante for forskningen vår.

Utvekslingen bygger også profesjonelle nettverk for studentene allerede fra ung alder. Studentene bidrar til forskningen. Dette er vinn-vinn! Bedre utdanning gir bedre forskning.

I november skriver vi under en ny MOU med Stellenbosch.

Sunniva Siem

Norsk-kinesisk samarbeid på solceller

Vi samarbeider med toppforskningsgrupper og verdensledende industri i Kina på silisium solcelleteknologi. Vår partner – JinkoSolar – har nylig demonstrert at de klarer å produsere solceller med 22,04% i effektivitet. Sammen med våre forskerpartnere Tsinghua U og CAS, utvikler vi ideer om hvordan effektiviteten kan økes ytterligere, og det er et delprosjekt som både kinesiske og norske masterstudenter, ph.d.-studenter og postdoktorer samarbeider om. Og da er det ekstra viktig at verifiseringen av våre forslag til nye teknologier skjer ved JinkoSolar, altså direkte i kontakt med ”cutting-edge” av solcelleproduksjonen.

Norske studenter som utveksles til Kina, utvikler ferdigheter på internasjonalt samarbeid såvel som teknologi og innovasjon.

Kina med Tsinghua U i spissen forbereder store satsninger tilsvarende: EUs ”quantum technology flagship”. Det er svært meningsfylt for oss ved FI å gjøre dette fra et utdanningsperspektiv, siden både Tsinghua U og UiO utvikler nye studieprogram innen kvanteteknologi.

Andrej Kuznetsov

Av Jøran Moen