English version of this page

NORA mottar støtte fra Norges forskningsråd

NORA har fått innvilget støtte fra Norges forskningsråd til å organisere nordisk kunstig intelligens ung forsker symposium. Det foreslåtte symposiet vil skape en årlig møteplass over en femårsperiode hvor unge forskere kan lære om nye ideer, metoder og teorier innen kunstig intelligens, samt bygge et profesjonelt nettverk og få kontakt med industrien.

logo

– Dette symposiet og støtten fra Norges forskningsråd befester ytterligere NORAs posisjon i Norge og Norden. Vi har stor støtte fra våre partnere og deres fagmiljøer innen kunstig intelligens (KI), og dette tilskuddet gir NORA ytterligere ressurser til å arrangere det første nordiske symposiet for unge forskere. Dette er et viktig skritt mot å oppfylle NORAs ambisjon om å bli et internasjonalt kjent forsknings- og utdanningsnettverk innen kunstig intelligens, sier NORAs administrerende direktør, Klas H. Pettersen.

Verden forandrer seg

Samfunnet vårt gjennomgår en rask transformasjon på grunn av konvergensen av mange digitale teknologier. Kunstig intelligens er sentral i denne endringen og gir store muligheter for å forbedre livene våre.

– Å øke kunnskapen, bygge nettverk og utveksle erfaringer vil være avgjørende for å bestemme hvordan man skal nærme seg utviklingen og bruken av kunstig intelligens. Det foreslåtte symposiet vil bidra til dette. Norges forskningsråd har bevilget til sammen 2 millioner kroner over en femårsperiode for dette formålet, sier NORAs forskningskoordinator og ansvarlig for søknaden, Ivan Dragicevic.

Sterkere samarbeid

Det har nylig blitt tatt mange positive skritt for å oppnå bedre koordinering og sterkere samarbeid mellom akademiske institusjoner og privat sektor innen KI-feltet. Koordinerings- og samarbeidsinnsatsen styrkes ytterligere av den nylanserte nasjonale strategien for kunstig intelligens. For å støtte dette har NORA planlagt flere aktiviteter og initiativer rettet mot partnerne i 2020. For eksempel planlegger NORA å starte en KI-forskerskole og har organisert et nasjonalt ph.d.-symposium med 70 KI-doktorgradsstudenter fra Norge.

– For å knytte forskningsgrupper og forskningsmiljøer rundt om i Norge tettere sammen er det et klart behov for å etablere flere møteplasser for norske unge forskere og forskergruppeledere. Et årlig symposium i Norge der det nordiske samfunnet kan utveksle ideer, koble seg til og bli oppdatert på utviklingen innen KI-forskning og applikasjoner vil være svært gunstig for det norske KI-miljøet. Dette vil styrke Norges posisjon til å ta en ledende rolle i nordiske samarbeid innen kunstig intelligens, sier Dragicevic.

Opprette en årlig møteplass

Hovedformålet med det foreslåtte symposiet er å skape en årlig møteplass der unge forskere kan lære om nye ideer, metoder og teorier innen kunstig intelligens, samt bygge et profesjonelt nettverk som vil være nyttig for å utvikle kunnskapsbasert anvendelse av kunstig intelligens. Dette vil bidra til:

• Etablere møteplattform for nordiske unge forskere innen kunstig intelligens
  • Bygge et nettverk av unge og erfarne KI-forskere med fokus på nasjonalt og transnasjonalt forskningssamarbeid
  • Forbedre kunnskapsutvekslingen mellom de nordiske KI-forskningsmiljøene
  • Støtte samarbeid med nordiske forskere innen det største europeiske KI-nettverket (CLAIRE)

Symposiet representerer et viktig skritt fremover for å hjelpe og gi nødvendig kunnskapsutveksling om kunstig intelligens og dens anvendelser i Norge og Norden. Dette er spesielt viktig og nyttig for å møte viktige utfordringer i offentlig sektor, industri eller sivilsamfunn angående bruk av kunstig intelligens. Målet er at symposium er særlig relevant på både nasjonalt og internasjonalt nivå, som et møte eller diskusjonspunkt for unge og fremtredende KI-forskere.

Symposiet vil ha ca. 200 deltakere, med 100 fra Norge og resten fra Norden. Ph.d.-studenter, postdoktor og forskere vil være de tre hovedgruppene.

NORA gjennomgår for øyeblikket situasjonen angående symposiet i 2020. Mer informasjon og detaljer om dette vil snart bli publisert.

Om NORA

NORA – The Norwegian Artificial Intelligence Research Consortium – har som mål å styrke norsk forskning og utdanning innen kunstig intelligens, maskinlæring og robotikk, samt annen relevant forskning som støtter utviklingen av kunstig intelligens.

Konsortiet består av følgende partnere: Universitetet i Agder, Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet, OsloMet – Oslo Metropolitan University, Universitetet i Bergen, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Simula Research Laboratory AS, NORCE Norwegian Research Center AS, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt administrerende direktør Klas H. Pettersen, forskningskoordinator Ivan Dragicevic eller kommunikasjonsrådgiver Anam Javaid.

Av Anam Javaid, kommunikasjonsrådgiver ved NORA
Publisert 6. mai 2020 21:36 - Sist endret 21. feb. 2023 14:48