English version of this page

Nye roller i dekanatet

Vi har stupt inn i våre nye roller i dekanatet: Knut som ny visedekan for utdanning og Solveig med nye oppgaver innen forskning i sin rolle som prodekan.

gruppebilde

Knut er allerede godt kjent med de fleste deler av utdanningsarbeidet ved fakultetet gjennom sin rolle som prosjektleder for utdanningssatsingen InterAct. Dette arbeidet vil fortsette samtidig som Knut også overtar de andre oppgavene som ligger til stillingen som studiedekan.

Det er stadig mange utdanningsoppgaver å ta tak i. En oppgave som ligger foran er gjennomgang av emneporteføljen og emnestrukturen. Dette er et stort arbeid som vi har skjøvet foran oss fordi andre presserende oppgaver har dukket opp. Fram mot sommeren må vi også gjøre et arbeid for å få bedre innsikt i frafalls- gjennomstrømningstallene for våre utdanninger. Kunnskapsdepartementet er naturlig nok opptatt av disse tallene, og på bestilling fra UiO sentralt er vår første oppgave å skaffe pålitelig kunnskap om hvorfor tallene er som de er. På et slikt grunnlag bør det også være mulig å komme fram til tiltak som kan bedre tallene, der det er behov for det.

Studieadministrasjon er en sentral del av arbeidet med utdanning. De studieadministrative både på fakultetet og instituttene hadde sitt årlige felles seminar 13.-14. februar. Der ble det tydelig uttrykt et ønske om at det gode samarbeidsklimaet på tvers av institutter og fakultetet bør utnyttes til å gjennomgå administrative rutiner med tanke på effektivisering og mer felles rutiner. Hovedmotivasjonen er ønsket om å kunne gi et bedre tilbud til og oppfølging av studentene, samtidig som det på sikt frigjøres tid og ressurser til andre oppgaver.

Solveig har stort fokus på livsvitenskap-satsingen og –bygget og UiOs utvikling av et veikart for forskningsinfrastruktur.  Dette er svært krevende og viktige prosesser, som selvsagt henger tett sammen. I tillegg har dekanatet, etter diskusjon i instituttledermøtet, besluttet at tiden er inne for en samlet satsing på data science og computational science ved fakultetet. Mer om dette finner du i dekan Mortens nyhetsbrev!

Utvikling av forskerutdanningen er et annet viktig område, som også inkluderer et tilbud til alle som veileder våre ph.d.-kandidater. Dette er tema på et seminar med ph.d.-rådet og utdanningslederne 26. april, der vi spesielt vil løfte frem emnetilbudet til kandidatene og hvordan vi skal jobbe sammen om dette fremover. Og til slutt er det viktig å nevne arbeidet med IT-masterplan, som nå er avsluttet. Fakultetet har vært godt representert i dette arbeidet, som innebefatter en storstilt og gjennomgripende satsing på IT og digitalisering av hele UiO innen alle områder. Masterplanen skal behandles i UiOs styremøte i mai, da får vi føringer for det videre arbeidet. Mer om dette kommer i et senere nyhetsbrev!

Av prodekan Solveig Kristensen og visedekan Knut Mørken
Publisert 4. apr. 2019 09:48 - Sist endret 4. apr. 2019 09:49