Digital utdanning: Vidar Olaisen

Vidar Olaisen (22) tar bachelor i matematikk med informatikk og kombinerer mors mat med oppgaveskriving i kunstig intelligens. Mest av alt gleder han seg til å møte andre folk uten å tenke på smittefare.

Ung mann sitter foran pc, ser i kamera

Fra hvor og hva jobber du med akkurat nå?

Akkurat nå er jeg hjemme i Haugesund. Jeg gjør mange ulike ting, blant annet så snylter jeg fra kjøleskapet til mor og skriver en innlevering som handler om kunstig intelligens.

Hva er ditt beste tips til å studere hjemmefra eller mot brakkesyke?

Mitt tips fra personlige erfaring er å ha noe i nærheten som bruker energi. Selv så blir jeg alltid rastløs av å jobbe hjemme istedenfor på Universitetet og får litt for mye energi. En annen ting kan være å snakke med venner via nettet, via skype eller noe for å stille spørsmål, ikke for å nødvendigvis få svar, men bare for å spørre.

Hva har engasjert deg mest den siste uka?

De videoene fra Italia hvor folk synger fra verandaene sine. Syns det er løye når jeg ser det på nett, men takk gud for at det ikke er noen som gjør det utenfor vinduet mitt når jeg studerer eller prøver å sove.

Hva gleder du deg aller mest til når dette er over?

Gleder meg mest til å bare kunne få lov å faktisk møte folk uten å måtte tenke på smittefare. Fra å sitte på universitetet med venner å studere til å spille fotball på studentlaget. Alt av sosiale ting kommer nok til å bli gøy tenker jeg meg.

Av Eva Michelsen Ekroll
Publisert 25. mars 2020 10:17 - Sist endret 21. feb. 2023 14:48