Å gå mens man tygger tyggegummi

President Lyndon Johnson skal ha sagt om sin politiske motstander Gerald Ford at han var for dum til å kunne gå mens han tygger tyggegummi og med dette mer enn antydet at Ford ikke kunne håndtere to oppgaver samtidig.

Finn-Eirik Johansen, prodekan for forskning.

Denne uken kunne vi lese i Forskerforum at det er uenighet om innovasjon i UiOs livsvitenskapsatsing. Viserektor for forskning og innovasjon, Per Morten Sandset, mener at mer innovasjon må komme ut av UiOs forskning, mens tidligere UiO-styremedlem og professor på fakultetet, Kristian Gundersen, siteres på at mer kommersialisering er prinsipielt betenkelig.

Jeg mener begge har rett og at det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig. På mandag hadde ledelsen ved fakultetet vårt første dialogmøte med det nye rektoratet. Ikke overraskende er det store forventninger til MN og jeg ble spurt om fakultetets forskningsmål og strategi. Etter først å ha unnveket spørsmålet med at vi skal inn i en strategiprosess svarte jeg at vi ved MN fakultetet har to mål for vår forskning. Mer verdensledende forskning og mer forskning for å finne løsninger på de store samfunnsutfordringer.

Grunnforskningens egenverdi

På samme vis som kunst og kultur, har grunnforskningen en egenverdi det ikke burde være nødvendig å forsvare. Dette har Stortinget forstått og i Universitets- og høyskolelovens paragrafer likestilles forskning og kunstnerisk arbeid. Ved MN har vi et ambisiøst, men realistisk mål om å styrke vår internasjonale posisjon. Vi skal være blant Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen realfag og teknologi. For å oppnå dette må vi understøtte og dyrke frem fagmiljøer som kan bli verdensledende grunnforskningsmiljøer.

Innovasjon og samfunnsnytte

Innovasjon er et begrep som har kommet tungt inn i universitetssfæren de siste årene og universitetsstyret legger følgende definisjon til grunn: "Innovasjoner er nye eller vesentlig forbedrede varer, tjenester, prosesser, organisasjonsformer eller markedsføringsmodeller som tas i bruk for å oppnå samfunnsnytte, herunder verdiskaping." Innovasjon ved UiO handler derfor om at forskningen skal være samfunnsnyttig, inkludert verdiskapende, men det betyr ikke at kommersialisering skal være en viktig oppgave for alle forskere ved UiO. Samtidig vet jeg vet at det er mange forskere ved MN og andre deler av universitetet som ønsker at deres forskning skal være samfunnsnyttig og dette skal vi selvfølgelig også understøtte.

Om et par uker har MN styreseminar og kick-off på strategiarbeidet vi skal gjennomføre de neste månedene. Jeg er sikker på at alle som deltar kan tygge tyggegummi mens de går samtidig som de ser nye muligheter for hvordan vi skal nå våre mål med å bli enda bedre.

Av Finn-Eirik Johansen, prodekan for forskning
Publisert 5. okt. 2017 11:30 - Sist endret 21. feb. 2023 14:53