Det er forventet at tiltakene har varig verdi og strekker seg ut over enkeltarrangementer. UiO har nedsatt en arbeidsgruppe der MN-fakultetet er representert ved studieadministrativ leder. Punktene under er sentrale områder der vi skal levere:
Satsing på førsteårsstudenten
Ved vårt fakultetet har vi allerede etablert en egen satsing på læringsmiljø, og spesielt stolte er vi over alt vi gjør for våre førsteårsstudenter! Jeg nevner mottaksuka, programseminarene, ForVei-samtaler, MNs studieinfo-skranke, tilbud om forkurs, og e-læringsmoduler i HMS som vi etablerte i fjor. Læringsmiljøsatsingen vår er et stort fellesprosjekt som involverer alle instituttene. Fakultetets ansatte gjør en kjempeinnsats, og vi er et forbilde for mange! Satsingen skal vi videreutvikle og markedsføre sterkere som en sentral del av Arbeids- og læringsmiljøåret 2016.
Arbeid med utdanningskvalitet
Fakultetets utdanningsprosjekt InterAct med revisjon av samtlige studieprogram er en krevende prosess for alle institutter. Prosjektet involverer de fleste vitenskapelig ansatte og mange administrative. Målet med prosjektet er å heve kvaliteten i bredden av utdanningstilbudet vårt og å øke samhandlingen på tvers av institutt- og faggrenser. Ny bachelorprogramportefølje blir etablert fra 2017, og masterprogrammene blir innført fra 2018. Vi har nettopp oversendt brevet om endringene til UiOs styre.
Digitale og studentaktive læringsformer
Computing in Science Education (CSE) er fakultetets «merkevare» innen utdanning og er en satsing vi vil videreutvikle. CSE har en sentral plass i alle de reviderte bachelorprogrammene og er i de ulike tilfellene tilpasset det enkelte fagområde. Fra 2018/2019 får de fleste av våre bachelorprogram matematikk-R2 som opptakskrav, noe som ytterligere vil styrke grunnlaget for en beregningsorientert utdanning i bredden av fakultetet.
Oppgradering av fysisk læringsmiljø
Bygningsmassen på nedre Blindern er gammel, til dels utdatert og vernet. Vedlikehold og oppgradering er en stor utfordring, både når det gjelder arbeidslokaler og undervisningslokaler. Ekstra hyggelig er det derfor at vi nylig har fått på plass flotte studentlokaler ved IBV og Fysisk institutt. I tillegg har vi etablert «Lektorkroken» i Vilhelm Bjerknes hus, der førsteårsstudenter ved Lektorprogrammet i realfag har et eget samlingspunkt.
Digital eksamen
Det jobbes aktivt ved UiO sentralt, ved fakultetet og ved tre av våre institutter (IFI, Kjemi og Farmasi) om å videreutvikle og implementere digital eksamen. Nytt siden forrige nyhetsbrev er at UiO har skaffet store, moderne og sentralt plasserte lokaler i Silurveien 2 til avvikling av eksamen. Lokalene har plass til 488 kandidater og skal innredes med nødvendig infrastruktur, eget observasjonsrom og lager til utlåns-PC-er. Dette er et viktig skritt på veien mot digitalisering av MNs store skoleeksamener. Anskaffelsen av Silurveien 2 representerer dessuten et viktig læringsmiljø- og arbeidsmiljøtiltak!
Utdanningstilbud innen UiOs tverrfakultære satsinger
UiO har en ambisjon om å etablere tverrfakultære utdanningstilbud innen satsingene UiO:Livsvitenskap, UiO:Energi og UiO:Norden. Forrige uke arrangerte UiO: Livsvitenskap en innledende diskusjon med studiedekaner, ledere for fakultetenes studentutvalg samt representanter fra studentparlamentet og sentraladministrasjonen. Koblingen mellom forskning og utdanning blir viktig innenfor disse satsingsområdene. Det foreligger et forslag om å etablere et studielederforum parallelt med instituttlederforumet innenfor UiO:Livsvitenskap-satsingen. På denne måten utvikler vi utdanningsarbeidet videre innenfor dette viktige satsingsområdet ved UiO.
Utdanningsvisjon ved UiO
UiOs ledelse er i ferd med å få på plass en overordnet visjon for utdanningsvirksomheten ved vårt universitet. Vi synes det er flott at UiO på denne måten setter utdanning tydelig på agendaen! Arbeidet er en oppfølging av SAB-rapportens anbefalinger knyttet til UiOs utdanningsvirksomhet. MN-fakultetet har behandlet utkastet i Studieutvalget, og vi har i tillegg gitt innspill i den sentrale Utdanningskomiteen. Vår jobb videre blir å forankre visjonen ved instituttene, slik at den kan få betydning for våre faglige prioriteringer og planer.
Med dette ønsker jeg alle god påske – med håp om rolige og solfylte dager!