Birkelandjubileet

Det er i år 150 år siden Kristian Birkeland ble født og det store jubileet står for døren. Den store feiringen her i Oslo blir i juni, men det skal også feires i Tokyo og Paris.

Portrettbilde av dekan Morten Dæhlen
  • Professor Kristian Birkeland, verdens første romforsker, ble født i Christiania (nå Oslo) i 1867.
  • Birkeland studerte elektrisitet og magnetisme, og i hans vitenskapelige arbeider som professor i fysikk ved Universitetet i Oslo, er han særlig kjent for sin forskning på Aurora Polaris (nordlys).
  • I allmennheten er imidlertid Birkeland mer kjent for sin forskningsinnsats knyttet til industriell produksjon av gjødsel. Som de fleste vet ledet dette til etableringen av Norsk Hydro i 1905. Denne delen av Norsk Hydro ble til Yara i 2004.

Det vil bli skrevet mye om Kristian Birkeland på Titan.uio.no og andre steder i ukene og månedene som kommer, så jeg skal nøye meg med en introduksjon her. I resten av denne lederen vil jeg skissere noe av det som kommer til å skje i jubileumsåret.

Det starter i Japan

Kristian Birkeland hadde sterke bånd til Japan og jubileet starter 6.-7. april i Tokyo der Kristian Birkeland døde i 1917, altså for 100 år siden. Seminaret i Tokyo er om arven etter Birkeland, og inneholder foredrag om hans betydning både for grunnforskning og innovasjon. I tillegg til sin vitenskapelige produksjon hadde Birkeland hele 59 forskjellige patenter.

Det fortsetter i Norge

Her følger en kort oppsummering av jubileumsuka i juni:

• Vi inviterer til elevdag i Birkelands ånd den 13. juni. Dette arrangementet vil foregå på Teknisk Museum der skoleelever skal få et innblikk i historien rundt Kristian Birkeland, samt lytte til unge forskere som har tatt opp arven etter Birkeland. Det blir konkurranser og elevene blir de første som får se Nordlysutstillingen på Teknisk museum som har offisiell åpning om ettermiddagen samme dag.
  • Utstillingen ”Aurora Polaris: Da Nordlyset ble begripelig” åpner den 13. juni. Dette er en utstilling som kombinerer vitenskap og kunst med de vitenskapelige oppdagelsene til Kristian Birkeland. Museet inviterer også til en helt spesiell nordlyshelg 16-18 juni.
  • Den 14. juni skal det handle om globale utfordringer og seminaret, som skal foregå i Universitetets Aula, har fått tittelen "Facing the future – together". Et viktig tema vil være bærekraftig matproduksjon for hele jordas befolkning som er på god vei til å bli 10 milliarder mennesker. Statsminister Erna Solberg har bekreftet at hun åpner seminaret og hun vil også dele ut den årlige Birkeland-prisen.
  • Dagen etter, 15. juni, er viet vitenskapen, og har fått tittelen "Birkeland Space Weather Symposium". Med fokus på arktiske forhold vil dette symposiet handle om hvordan romvær, dvs. hvordan partikler fra sola som kommer til syne som Nordlys, påvirker vårt moderne samfunn. Kunnskapsminister Torbjørn Røe-Isaksen vil stå for åpningen av symposiet.
  • Under Forskningsdagene, nærmere bestemt 29. september, blir det "Researchers' night" på Teknisk museum med populærvitenskapelige foredrag. Denne ”natten” skal også handle om arven etter Birkeland, rammet inn av nordlysutstillingen på museet.

Hva skjer i Paris?

Kristian Birkeland skrev de fleste av sine publikasjoner på fransk og han samarbeidet tett med franske forskere i hele sin karriere. Den 3. juli vil Den norske ambassaden i Paris arrangere en egen mottagelse til minne om Kristian Birkelands liv og virke.

I Birkelands spor

Titan.uio.no har vi startet en serie intervjuer av innovatører med bakgrunn fra Universitetet i Oslo. De kan du lese om der.

Hvem står bak?

Dette var bare en liten smakebit på hva som kommer til å skje. Fullstendig program begynner å bli ferdig, så vi gleder oss til å lansere dette på jubileets hjemmeside om kort tid.

Jubileet er et samarbeidsprosjekt mellom Yara International AS, Det Norske Videnskaps-Akademi, Norsk Romsenter, Teknisk museum og Universitetet i Oslo. Nordlysbyene Alta og Tromsø vil også markere Nordlysforskningens opprinnelse med flere arrangementer i 2017. Det vil også bli flere arrangementer enn de jeg har skissert her og jeg ser ikke bort i fra at flere institusjoner vil ønske å delta i prosjektet. Disse er hjertelig velkomne.

Publisert 30. mars 2017 15:27 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54