Digital eksamen oppskaleres kraftig

MN-fakultetet har denne våren gjennomført digital eksamen ved tre institutter. Prosjektene har vært en suksess, og vi får gode tilbakemeldinger fra studentene. Til høsten oppskalerer vi antall digitale eksamener kraftig.

Portrettbilde

Fakultetet har dette semesteret gjennomført digital eksamen i åtte emner ved IFI, Kjemisk institutt og Farmasøytisk institutt. Totalt har omtrent 500 MN-kandidater avlagt eksamen digitalt. Tilbakemeldingene fra studentene er gode,  hele 85 % sier at de er godt fornøyd eller svært godt fornøyd.

Fra høsten nesten femdobler vi tallet og eksaminerer 25 % av kandidatene digitalt!

Vellykket vårsemester

Vårens pilotering har vært svært vellykket, og kvaliteten på prosjektet øker stadig. UiO har skaffet eksamenslokaler med 488 plasser i Silurveien 2 som kun skal disponeres av UiOs egne eksamenskandidater – året rundt. Dette gir nye muligheter for tekniske løsninger, blant annet fordi vi kan installere stasjonære maskiner. Lokalet skal stå ferdig innredet og kablet til oktober.

Ved fakultetet har vi bemannet opp vår egen prosjektgruppe ved å allokere ressurser og gjennom nyansettelser. Vi er i ferd med å bygge en robust fakultetsorganisasjon, og vi har nå tilstrekkelig bemanning og kompetanse til å hjelpe instituttene med implementering, opplæring og etter hvert utvikling.

Faglærernes erfaring

Faglærerne som deltar er fornøyde med å kunne tilby sine eksamener digitalt selv om programvaren Inspera fremdeles er uferdig på en del områder. Vi mangler noen av de tekniske løsningene vi har etterspurt, og det er en del tekniske fallgruver knyttet til utformingen av oppgavene. Fordelene er imidlertid mange, ikke minst tilbyr systemet rask og effektiv retting der det er lettere å sikre en lik bedømmelse av alle kandidater. Andre fordeler er mindre papir, leselig skrift og en stor bank av oppgavetyper å velge mellom. For ikke å snakke om fornøyde studenter! På sikt ligger det nye muligheter i det digitale systemet, for eksempel bruk av lydfiler og video. Faglærerne må riktignok regne med å investere litt ekstra tid i å utarbeide oppgaver i begynnelsen, men dette betaler seg raskt i påfølgende eksamensrunder.

Fakultetet jobber tett sammen med UiOs prosjektgruppe og Inspera om videreutvikling av systemet for å møte MNs behov. Både digital penn og løsninger for scanning av håndskrift er nå under utprøving. Med stasjonære maskiner vil det dessuten etter hvert bli lettere å benytte tredjepartsprogram.

Planer for høstsemesteret

Høstens pilotering vil omfatte i underkant av 2500 kandidater i ni emner ved IFI, to emner ved Kjemisk institutt og to emner ved Farmasøytisk institutt. Det er viktig for oss å konsentrere piloteringen rundt utvalgte miljøer som blir fulgt tett opp. Dette gjør vi for å ha full kontroll med prosjektet, og slik at vi kan bygge nødvendig erfaringsgrunnlag før vi går bredere ut. IFI er fakultetets satsingsinstitutt. Som vår største enhet med spisskompetanse innen IT-feltet er dette et naturlig valg. For å lykkes godt med bred implementering av digital eksamen er det viktig at IFI går i front!

Instituttenes rolle

I høst skal det etableres lokale ressursgrupper ved samtlige institutter, med fokus på studentinformasjon, opplæring av ansatte og generell kvalitetssikring. De lokale ressurspersonene vil samarbeide tett med fakultetets prosjektgruppe. Fakultetsgruppa jobber for tiden med opplæring og kvalitetssikring, med utvikling av rutineplaner for institutt- og fakultetsnivå, samt med beredskapsplan og diverse veiledninger på nett.

2017

Fra nyttår går prosjektet over i driftsfase. Ved MN skal vi implementere digital eksamen trinnvis, og i et tempo som følger tilgjengeligheten av nødvendige tekniske løsninger og tredjepartsprogrammer. Både studenter og ansatte skal få nødvendig opplæring i bruk av det tekniske systemet. For faglærernes del tilbyr vi opplæring i både oppgaveutforming, poenggivning og sensurarbeid. Innfasingsplanen skal utarbeides til høsten – der vil kvalitet i alle ledd være hovedfokus!

Med dette ønsker jeg alle en deilig sommer – i Norge eller på reisefot utenlands!

Av Solveig Kristensen, studiedekan
Publisert 24. juni 2016 11:51 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54