God sommer!

Nok et vellykket semester er snart over og vi går en spennende høst i møte med bl.a. oppstart av nye sentra og nye studieprogrammer. Jeg vil benytte anledningen til å ønske alle en riktig GOD SOMMER og hjertelig velkommen tilbake til Blindern når høsten nærmer seg. Vi går spennende tider i møte!

Portrettbilde av dekan Morten Dæhlen.

Informasjon og nyheter fra fakultet

Vi har over lengre tid sendt ut månedlige nyhetsbrev og vi setter pris på alle positive tilbakemeldinger knyttet til dette nyhetsbrevet. Vi har imidlertid besluttet å endre dette fra høsten av, primært fordi viktig informasjon til alle viser seg ”å drukne” i mer generell informasjon. Den viktige informasjonen gjelder særlig utdanning og vi har derfor besluttet å utvikle en egen portal for informasjon om fakultetets arbeid med utvikling av utdanning og undervisning. Vi vil forsøke å få på plass denne portalen så raskt som mulig over sommeren. Den mer generelle informasjonen fra meg kommer til å bli publisert gjennom min blogg. Nyheter og aktualitetsstoff vil, som nå, bli publisert på Titan.uio.no. Nyhetsbrevet for juni 2017 blir altså det siste i den form dette nyhetsbrevet har hatt de siste 4 årene.

En spennende høst

Vi går en spennende høst i møte. Nye sentra skal startes opp, nye studenter kommer til nye studieprogrammer, nye phd-kandidater kommer til oss fra inn- og utland, osv. Vi får også et nytt rektorat. Hva et nytt rektorat betyr vil tiden vise, men jeg forventer til dels store endringer, både i prioriteringer og arbeidsform. Vi vet for eksempel at nytt rektorat vil fokusere mye på utdanning, noe jeg mener er viktig og riktig. I dette bildet vil alt det vi har gjort og det vi planlegger å gjøre innen utdanning passe godt inn. På vegne av fakultetet vil jeg også være opptatt av at Universitetet i Oslo arbeider systematisk med utvikling av infrastruktur for forskning og utdanning og at gammel bygningsmasse moderniseres som grunnlag for å utvikle gode arbeids- og læringsmiljøer over hele fakultetet. Samhandling med omverden, herunder byen Oslo, vil også bli et sentralt tema i årene som kommer.

Endringer i dekanat

Det er selvfølgelig gammelt nytt at professor Finn-Eirik Johansen blir ny forskningsdekan på fakultetet. Han tiltrer 1. august når Svein Stølen tiltrer som rektor. Finn-Eirik kommer fra stillingen som direktør for UiO:Livsvitenskap. Kontinuiteten her sikres ved at Finn-Eirik går inn som styreleder i UiO:livsvitenskap etter Svein. Fakultetsstyret har, etter min anbefaling, vedtatt at professor Solveig Kristensen blir prodekan, altså min stedfortreder. Solveig fortsetter som studiedekan. Da gjenstår det å ønske Svein lykke til som rektor og Finn-Eirik hjertelig velkommen til ledelsen på fakultetet. Jeg gleder meg!

GOD SOMMER!

Publisert 30. juni 2017 10:09 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54