Hva er egentlig innovasjon og samfunnskontakt?

Spørsmålet har jeg fått mange ganger siden jeg startet som visedekan for innovasjon og samfunnskontakt i oktober. Jeg har ikke det endelige svaret på det spørsmålet, og hvordan vi skal innrette arbeidet her på fakultetet skal vi definere sammen.

Portrett av visedekan Kristin Vinje.

Visedekan Kristin Vinje.

Mer aktivt samarbeid

Samfunnskontakt er det systematiske arbeidet vi gjør for å bygge, opprettholde og utvikle relasjoner til personer, virksomheter og myndigheter som har betydning for hvordan universitetet løser sine oppgaver, slik jeg ser det. Jeg tror systematikk er nøkkelordet. Vi har allerede en bred og innholdsrik portefølje av samarbeid og prosjekter som går langt utenfor universitetets campus. Omkring 200 små, mellomstore og store aktører i Norge har et aktivt samarbeid med fakultetet i en eller annen form. Men, jeg tror vi kan få til enda mer dersom vi tenker gjennom hva vi vil ha ut av dette samarbeidet og hvordan vi skal jobbe sammen med de ulike aktørene.

Synliggjøre MNs kunnskap og metode

Vi må sørge for at enda flere blir bevisst vårt fakultets betydning for samfunnet, og synliggjøre at vår utdanning leverer kandidater som er godt rustet for en karriere der både nytt og eksisterende næringsliv eller offentlig sektor er naturlige jobbvalg. Jeg er overbevist om at gode samarbeidsavtaler med ulike aktører kan være en styrke for oss i vårt virke, samtidig som vi bidrar til at vår kunnskap og våre metoder brukes til å løse fremtidens utfordringer. Vårt nye rektorteam beskriver det slik i sin plattform:

«UiO er et ledende europeisk forskningsuniversitet. Samtidig tror vi at UiO har et underutnyttet potensial som institusjon. Vi både kan og må bli bedre til å spille sammen for å oppfylle samfunnsoppdraget vårt innen forskning, undervisning, formidling og innovasjon, og vi kan og må bli bedre til å inngå i forpliktende samarbeid med arbeidsliv og institusjoner utenfor UiO. Slik kan den uavhengige grunnforskningen, som er UiOs fundament, få praktisk anvendelse; slik kan den kritiske tenkningen vi står for fungere som rettesnor i et samfunn med voldsomme endringer; og slik kan vi bidra til å løse samfunnets utfordringer i samspill med andre.»

Utdanning i samarbeid med næringslivet

Innovasjon og samfunnskontakt skal gjenspeiles både i forskning og utdanning. Innovasjon og entreprenørskap skal inn i våre studieprogrammer, og nå skal vi styrke organisasjonen vår for å løfte frem innsatsen på hele fakultetet. Vi skal også ta med oss historien, f.eks. Gründerskolen, som snart har eksistert i 20 år. Gründerskolen og alle andre gode erfaringer skal vi bygge videre på.

Sammen skal prodekan Solveig Kristensen og jeg sørge for å realisere en av InterActs visjoner om å styrke våre kandidater for arbeidslivet. Et spennende tiltak er å tilby internship i bedrifter, og går alt etter planen vil vi allerede høsten 2018 starte piloter. Vi ønsker å fortsette satsingen på nærings-phd, og kanskje bør vi også snuse på muligheten for offentlig-phd. Denne høsten ansetter vi 16 innovasjonsstipendiater som skal utføre deler av sitt arbeid i norske selskaper på Kjeller og i Forskningsparken, herunder selskaper som er i oppstartfasen.

Jeg håper du som leser dette vil ta kontakt dersom du har ideer, erfaringer eller vil slå av en prat om fakultetets arbeid med innovasjon og samfunnskontakt. Sammen skal vi løfte arbeidet med å gi vår forskning og utdanning praktisk anvendelse.

Bilde av Hanne, Svein og Kristin på RealMoro.
Hanne Sølna, Svein Stølen og Kristin Vinje fra RealMoro.

Av Kristin Vinje
Publisert 2. nov. 2017 11:34 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54