English version of this page

Hvordan Google kan hjelpe oss med å nå de mest motiverte studentene

Vi jobber med søkemotoroptimalisering fram mot søkefristen for å nå de mest motiverte studentene til å søke studieplass ved Universitetet i Oslo.

portrettbilde

Det nærmer seg fristen for å søke våre studier. Vårt mål er at de mest motiverte studentene søker seg til Universitetet i Oslo. Vi vet at våre programsider er viktige og at de aller fleste bruker Google til å finne informasjon om de studiene de er nysgjerrige på. Våre programsider kan i mye større grad søkermotoroptimaliseres for å nå flere søkere. 

Hvorfor er dette viktig?

Google er den viktigste kilden til webtrafikk i verden, og over 90 prosent av treffene på Google kommer fra oppføringer som Google ikke tar betalt for. God rangering på Google handler kort og godt om at programsidene bruker ord og begrepet som søkerne foretrekker å bruke.

Hvert år sender universitetet ut en spørreundersøkelse til alle søkere som har Universitetet i Oslo som 1.-5. valg i Samordna opptak. Se søkerundersøkelsen for 2018. De viktigste observasjonene i disse undersøkelsen er, ikke overraskende, at de fleste søkerne velger studier ut fra egne interesser. Videre er de opptatt av å få informasjon om hva de lærer i et gitt studieprogrammet, hvordan undervisningen er lagt opp, og sist men ikke minst hvilke jobbmuligheter de har etter endt utdanningen. 

Hvorfor vi jobber med søkemotoroptimalisering

Siden Google har en svært stor påvirkning på hvilken informasjon man finner arbeides det derfor med søkemotoroptimalisering for våre studieprogrammer. Basert på en analyse om hvilke søkeord potensielle studenter bruker mest når de søker etter studieprogram Google, legger vi inn de samme ordene på programsidene uten at dette skal endre innholdet. På den måten vil det hjelpe til med at våre nettsider får høyere rangering i søkeresultatliste på Google. I første omgang jobber vi med studieprogrammer der vi har færrest førstevalgsøkere per studieplass. Erfaringene og funnene vi gjør for disse programmene skal etter hvert brukes på alle programmer. 

Triggerord og begreper

Siden de fleste "googler seg frem" til våre studieprogrammer må nettsidene våre svare på det våre søkere lurer på: "Hvordan er det å studere kjemi?", "Hva kan jeg bli med en bachelor i geologi?" "Hva jobber en biolog med?", osv. Nettsidene må derfor inneholde ord og begreper som søkerne bruker, også kalt triggerord, og de må finne informasjon om det søkerne er opptatt av. Målet med det pågående arbeidet er å utvikle innholdet på programsidene, det vil si å jobbe systematisk med tekstene for å få økt synlighet på Google. 

Tester har vist at dette virker. Har du gode ideer til hvordan «ditt» studieprogram kan bli mer synlig i Google? Ta kontakt med studieleder på ditt institutt eller send en e-post til fakultetets studiewebredaktør Hilde Omberg.

Av Dekan Morten Dæhlen
Publisert 6. feb. 2020 09:15 - Sist endret 21. feb. 2023 14:55