Kjære alle ansatte på MN-fakultetet

Voldshendelsen på Farmasøytisk institutt i forrige uke var dramatisk og har satt en støkk i oss alle.

Heldigvis får vi rapporter om at det etter forholdene går bra med våre to skadde kolleger.

Portrettbilde av dekan Solveig Kristensen

Ved slike hendelser er det helt nødvendig at systemene fungerer og det blir tydelig hvem som har ansvar for hva - både under selve hendelsen og i tiden etterpå. Politiet og ambulanse var raskt på stedet. I tillegg kom kommunens akutt-team, som var god støtte for dem som var direkte berørt - både umiddelbart etterpå og i møte med dem morgenen etter.

Jeg retter en stor takk til alle våre kolleger og ansatte ved STAMI som bidro under hendelsen og i etterkant!

Farmasøytisk institutt, fakultetet og UiO sentralt har i dagene som har gått jobbet tett sammen for å følge opp de berørte. Det har vært informasjonsmøter og tilbud om helsetjenester - både for ansatte og studenter.  De mest berørte studentene har fått ekstra oppfølging av FORVEI denne uken.

Tiden framover handler om å ta vare på hverandre, ta hverdagen tilbake og fortsette normal aktivitet så langt det lar seg gjøre. Dette er en unik hendelse ved UiO, og vårt universitet er en trygg arbeidsplass og et trygt studiested. Så skal vi selvsagt lære av denne hendelsen. Ledelsen ved instituttet og fakultetet jobber nå sammen med UiOs ledelse med å gjennomgå det som har skjedd og vurdere om det er behov for endringer av rutiner og beredskap.

Jeg vil benytte anledningen til å minne om https://www.sikresiden.no, der det er mye informasjon om hva man kan gjøre når noe skjer.

Solveig Kristensen

dekan