Knallgodt utdanningsår

2016 har vært et knallgodt utdanningsår for fakultetet, med høyt trykk på etablering og utvikling av våre nye studieprogrammer og læringsmiljøsatsingen.

portrettbilde

Og nylig ble arbeidet kronet med tildeling av et Senter for fremragende utdanning (SFU) til MN! Vi er svært stolte over å være det andre fakultetet ved UiO som mottar en slik tildeling.

Programrevisjonen

Fakultetet lanserer høsten 2017 14 reviderte og nyetablerte bachelorprogrammer sammen med reviderte versjoner av de femårige masterprogrammene i Farmasi og Lektorprogrammet. Faglig identitet med vektlegging av fakultetets vedtatte felles kvaliteter har stått sentralt i utvikling av programmenes læringsutbyttebeskrivelser. I høst har nettsidene kommet på plass og emneutviklingen er i gang.

Parallelt er fakultetets masterprogramportefølje med studieretninger, opptakskrav og opptaksrammer i ferd med å ferdigstilles. Høsten 2018 lanserer vi 14 reviderte masterprogrammer og tre nyetableringer innen Biovitenskap, Data Science og Computational Science. De to sistnevnte er strategisk viktige for å følge opp den faglige utviklingen og behovene innen forskningen. Det sentrale fremover blir å utvikle gode undervisning- og evalueringsformer, der studentenes læring og utvikling av generiske ferdigheter står i fokus.

Vi feirer etableringen av vår nye bachelorprogramportefølje med visning av våre nyproduserte studieprogramfilmer 13. januar, og håper på stor deltagelse og entusiasme. Meld deg på nå!

Computing in Science Education og tildeling av SFU

Innføring av opptakskrav i matematikk-R2 til de fleste av fakultetets bachelorprogrammer fra høsten 2018 legger til rette for et økt beregningsperspektiv i bredden av våre utdanninger. Dette er i samsvar med tidligere vedtak i fakultetsstyret om at Computing in Science Education (CSE) skal være en «merkevare» for fakultetets studieprogrammer.

Videre er det en viktig premiss for det nye masterprogrammet innen Computational Science, som blir bredt sammensatt med mange studieretninger som vil ta opp studenter fra de fleste av våre bachelorprogrammer. I forrige uke møttes over 80 ansatte fra alle instituttene ved MN på CSE-juleseminar, for å diskutere CSE-satsingen i bredden av utdanningen.

Spesielt morsomt var det å høre om alt det spennende som nå skjer i forbindelse med utviklingen av nye emner, og særlig innenfor fagdisipliner som tidligere ikke har inkludert beregninger. Det nytildelte SFU’et ved Fysisk institutt, Center for Computing in Science Education - CCSE, står nå sentralt i å bringe satsingen over i et nytt nivå – innen fysikkutdanningen, biovitenskapen og i bredden av MN!

Utviklingssemesteret

Vi får nå på plass bachelorutdanninger der et åpent femte eller sjette semester vil gi studentene mulighet til å studere utenlands, fordype seg i en bacheloroppgave, spesialisere seg innen entreprenørskap, utvikle sin tverrfaglige kompetanse ved å studere breddeemner eller de kan fordype seg faglig innen disiplinærfaget.

Vi ønsker videre et tettere samarbeid med næringslivet i form av formaliserte avtaler, og vi er i ferd med å styrke vårt samarbeid med Universitetssenteret på Svalbard (UNIS) om økt utveksling av bachelor- og masterstudenter.

Da jeg for kort tid siden presenterte fakultetets utdanningssatsing for universitetsstyret skapte utviklingssemesteret betydelig interesse! I 2017 vil fakultetet sammen med instituttene etablere arbeidsgrupper som skal tilrettelegge for de ulike områdene av utviklingssemesteret.

Digital eksamen

Prosjektet digital eksamen ved UiO er blitt en suksess! Det er riktignok ikke uten utfordringer, blant annet er programvaren Inspera under stadig utvikling – med betydelig hjelp fra MN og UiO. Likevel har piloteringsfasen med innføring av store MN-emner gått bra, takket være solid innsats fra ansatte ved instituttene og fakultetet i samarbeid med ansatte sentralt!

Fra 2017 er vi over i driftsfase, og instituttene er i ferd med å bygge lokale forvaltningsstrukturer som ivaretar lokale faglige og administrative behov. Vi skalerer ved å digitalisere store begynneremner i de nye bachelorprogrammene og femårige masterprogrammene neste høst, og faser deretter digital eksamen suksessivt inn i programporteføljen.

13 av 16 nye bachelorprogram/femårige mastere får fem til seks digitale førsteårsemner. Innen utgangen av 2017 avlegges etter planen 50 % av eksamenene ved MN digitalt. Det er vi storfornøyd med!

Læringsmiljø

2016 har vært UiO’s læringsmiljøår, og MN har fulgt opp med videreføring og styrking av vår læringsmiljøsatsing. Programseminarene med påfølgende ForVei-veiledning er godt etablerte suksesser ved fakultetet, men likevel er det viktig at vi fremover fokuserer og prioriterer disse områdene høyt – som et samarbeid mellom fakultetets ansatte og instituttenes administrative- og faglige stab.

Gruppelærerseminarene har hatt stort fokus i år, og studiestartsuka skal vi jobbe videre med for å gjøre den så god som mulig for alle. Jeg vil også fremheve forkurs, HMS-kurs, MN-studieinfo, tenketorsdager, etablering av studentlokaler og utlysning av fakultetets studiekvalitetsmidler som viktige tiltak.

Ph.d.-utdanningen

Det er et mål å knytte ph.d.-utdanningen tetter opp mot bachelor- og masterutdanningen i et helhetlig utdanningsløp, og vi er på vei. På læringsmiljø-siden har vi etablert en egen velkomstdag for nye ph.d.-kandidater som avholdes to ganger i året, og vi samarbeider med Realfagsbiblioteket om Phd-day, se programmet fra PhD day 2016

En ph.d.-håndbok er rett rundt svingen, og vi har pilotert samtaleverktøy for oppstartssamtale mellom kandidat og veiledere ved instituttene. Vi tilbyr veilederseminarer innen kjønnsbalanse og likestilling, og seminarer innen forskningsetikk er i støpeskjeen. I tillegg er vi i ferd med å samordne egne kvalitetssikringsrutiner for hele utdanningsporteføljen, for å tilrettelegge godt for det studieadministrative arbeidet.

Institutt for teknologisystemer

Fra 1. januar blir Universitetssenteret på Kjeller – UNIK – et nytt institutt ved MN. Vi ønsker Institutt for teknologisystemer velkommen, og vil jobbe aktivt for å inkludere det nye instituttet godt i vårt utdanningssamarbeid. For øvrig er de allerede godt i gang, med senterdirektøren som fast medlem av studieutvalget (STUT) ved fakultetet.

Det nye instituttet tilbyr allerede et betydelig antall emner til MN-studentene, og vil i første omgang i tillegg få ansvar for studieretningen Kybernetikk og autonome systemer innen masterprogrammet Informatikk: Robotikk og intelligente systemer. Videre foreligger det planer om etablering av et masterprogram ved instituttet innen bærekraftige energisystemer – muligens fra 2019.

Utdanningsledelse og læringskultur

Det vi har fått til i år hadde ikke vært mulig uten godt teamarbeid. Utdanningslederne har vært helt avgjørende for å løfte programrevisjonen, og overføre fakultetets strategiske ambisjoner til faglig realitet. Samarbeidet mellom utdanningsleder, instituttleder, vitenskapelige kollegaer og studieadministrative har drevet prosessen fremover lokalt, og arbeidet i STUT og instituttledermøtet har dannet grunnlag for den overordnede, samlede og samlende prosessen.

Fakultetsadministrasjonen har vært en klippe i prosessen. Bredden av fakultetets ansatte er nå involvert i programrevisjonen, som gir oss et helt nytt grunnlag for utvikling av utdanningen og etablering av en delingskultur og felles læringskultur!

Med dette takker jeg alle for et strålende 2016, ønsker dere en fredfylt jul, og håper på et like godt utdanningsår i 2017!

Av Solveig Kristensen, studiedekan
Publisert 21. des. 2016 08:26 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54