Karaktersetting

Solveig Kristensen, studiedekan.

Vi er kommet et langt stykke ut i mai, og studenter og veiledere forbereder seg til mastereksamen. Ca. 350 studenter avlegger sin mastereksamen ved fakultetet dette semesteret - et betydelig antall og et stort løft for instituttene.

I år blir prosessen ekstra krevende ved innføring av nye regler for sensur av masteroppgaver. Reglene innføres for å imøtekomme det nasjonale arbeidet initiert av UHR for å koordinere bruken av karakterskalaen ved karaktersetting av masteroppgaver i MNT-fagene. Ved vårt fakultet har vi over tid hatt en tydelig vridning i karaktersetting, der over 70 % av kandidatene har fått karakteren A eller B. For å få en karaktersetting som ivaretar de beste studentene, MN som en troverdig utdanningsinstitusjon, og sikrer godt kvalifiserte kandidater til våre PhD-studier har det vært nødvendig å ta noen tydelige grep.

Etter et grundig arbeid med representanter fra instituttenes utdanningsledelse og studentene har vi bestemt at veileder ikke lenger skal delta i karaktersetting av oppgaven, men skal være til stede under presentasjon og eksaminasjon og sørge for at nødvendige opplysninger knyttet til det arbeidet studenten har utført fremkommer. Ekstern sensor skal ivareta faglig ekspertise mens intern sensor har et mer overordnet ansvar for å kvalitetssikre karaktersettingen. Det er utarbeidet en egen nettside som gir en detaljert beskrivelse av prosessen.

Jeg føler meg trygg på at instituttenes valg av eksterne og interne sensorer gir en samlet kompetanse som vil ivareta studentene på en god måte. Kjemisk institutt har oppnådd økt bruk av karakterskalaen etter innføring av denne ordningen. Fakultetet vil sammen med instituttenes utdanningsledelse følge prosessen nøye, og evaluere karaktersettingen og ordningen etter årets mastereksamener.

Denne våren har fakultetet sammen med instituttenes utdanningsledere startet forberedelsene med videreutviklingen av våre bachelorutdanninger. De fleste av studieprogrammene ved fakultetet ble etablert i forbindelse med innføringen av kvalitetsreformen i 2003, og tiden er nå inne for en større gjennomgang. Utdanningssatsingen ved MN er tema på fakultetets ledelsesseminar i juni, der dekanat, instituttledere, utdanningsledere, studieadministrative og inviterte deltagere skal samles for å diskutere videreutvikling av fakultetets bachelorutdanning og læringsmiljø. Det vi kommer frem til presenteres i neste nyhetsbrev.

Med dette ønsker jeg alle - både studenter og ansatte - lykke til i innspurten!

Emneord: utdanning, karaktersetting, videreutvikling bachelorprogrammer Av Solveig Kristensen, studiedekan
Publisert 27. mai 2014 15:28 - Sist endret 21. feb. 2023 14:55