MN-fakultetet skriver historie med opprettelse av Norsk Nukleært Forskningssenter!

Da er det avgjort: Forskningsrådet melder om at regjeringen tildeler 200 millioner kroner over 8 år til et nasjonalt senter for nukleær forskning. Gratulerer til senterleder Sunniva Siem ved Fysisk institutt og kollegaer som deltar! Gratulerer også til våre samarbeidspartnere ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) og Institutt for energiteknikk (IFE)! Her møtes Norges ledende fagmiljøer for å styrke og utfylle hverandre på fagområdet. Målsetningen er at senteret skal styrke Norges forskningskapasitet og -kompetanse innenfor nukleær vitenskapelig forskning gjennom langsiktig investering i kjernefysikk og –kjemi.

En marsipankake med tekst: "Gratulerer med nye senter for nukleær forskning"

Foto: Magali Courtade / UiO.

Dette ser vi på som annerkjennelse. Den nukleære forskningen har lenge vært nedprioritert i Norge. Sammen med opprettelse av 40 nye studieplasser i nukleære fag til UiO og NMBU, kan vi endelig snu denne trenden. Det er vi svært glade for! Våre fagmiljøer er i full gang med etableringen av bachelorprogram i Kjernefysikk og nukleærteknologi og masterprogram i Nukleærteknologi, som starter opp allerede kommende høst.

Det er flere grunner til at vi er glade for denne tildelingen. Vi har lenge bekymret oss for at den nukleære kompetansen i Norge forvitrer. Vi vet at Norge har nukleære oppgaver og forpliktelser, som trenger kandidater med denne kompetansen og som kan bidra med ny kunnskap. Mange tenker automatisk på utvikling av kjernekraft i forbindelse med nukleær forskning, men dette fagfeltet rommer så mye mer.

Bildet kan inneholde: smil, samfunnet, skjerf, har, begivenhet.
Fra venstre: Eva Karin Sandanger Dugstad, Sunniva Siem, Solveig Kristensen, Bjørn Jamtveit og Susanne Friederike Viefers. Foto: Magali Courtade / UiO.

Uansett om Norge satser på kjernekraft eller ei, må nasjonen ha kunnskap om denne teknologien. Hva er det som gjør et kjernekraftverk i våre naboland sikkert? Og hvilke ulike brenselstyper brukes i en atomreaktor? Dette må Norge ha egen ekspertise på, fagfolk som kan gi uavhengige råd til norske myndigheter. Videre må Norge kunne håndtere en beredskapssituasjon både ved atomulykker og i en eventuell krig.

Men også innenfor nukleærmedisin er denne kompetansen viktig. Vi har ca. 18 norske sykehus, som håndterer og bruker radioaktive legemidler hver uke. Sykehuspersonellet må ivareta eget strålevern og håndtere legemidlene slik at pasientene får den beste behandlingen. Videre må sykehuset ta vare på radioaktivt avfall som genereres. Avbildningsutstyr som brukes skal også være kalibrert og driftes korrekt for å gi presise svar rundt pasientenes sykdom. Nytt protonsenter ved Radiumhospitalet og Haukeland sykehus vil gi ytterligere behov for kandidater med nukleær kompetanse. Og radiofarmasøytisk produksjon er et område vi er gode på i Norge, med stort utviklingspotensial fremover.

Dekommisjonering er også et viktig forretningsområde. IFE har fire atomreaktorer som skal dekommisjoneres i årene som kommer og det er opprettet et eget selskap, Norsk Nukleær Dekommisjonering (NND), som skal ivareta dette. Selskapet trenger kompetente arbeidstakere som også kan sikkerhetsklareres. Vi har nå invitert NND til et møte for å gi innspill til UiOs utdanning i denne sammenheng. Vi har også gjennomført og skal gjennomføre flere møter med norske industripartnere for å høre deres innspill til bachelorprogrammene som starter opp allerede fra høsten av. I tillegg skal norske oljeplattformer dekommisjoneres, der behandling av radioaktive avleiringer (scale) må ivaretas. Norsk ekspertise i forbindelse med dekommisjonering av atomdrevne ubåter og tilintetgjørelse av atomvåpen, har tidligere vært oppgaver norske forskere hadde kompetanse på, men det er dessverre utdannet få kandidater med denne kompetansen de senere årene. Nå kan vi ta igjen dette, Ola Borten Moe!

Under to møter i Arendalsuka i år vil MN-fakultetet sette fokus på om Norge har tilstrekkelig nukleær kompetanse innenfor energi, beredskap, sikkerhet og nukleærmedisin. Vi har invitert statsråden til å delta. Er dere i Arendal denne uka, er dere hjertelig velkommen!

Eva S. Dugstad og Solveig Kristensen

Publisert 30. mars 2023 11:41 - Sist endret 30. mars 2023 11:41