Mot sommer og en ny høst

Mai er en hektisk måned. Det er eksamenstid og Norges forskningsråd har mange av sine årlige søknadsfrister. Takk og gratulerer til alle som har sendt inn søknader til de ulike utlysningene, og snart er det Birkelandjubileum.

Dekan Morten Dæhlen

Utdanning

Vi har lansert våre nye bachelorprogrammer og det er derfor hyggelig at vi for sjette året på rad har hatt økning i søkertallene. Det arbeides godt med digital eksamen og i løpet av året vil anslagsvis 70% av alle eksamener på fakultetet bli gjennomført digitalt. Dette er en utfordrende endring, både for de som driver og administrerer dette, og for faglærere som må produsere eksamener på andre måter enn før. Jeg er imponert over den innsatsen som legges ned og det blir spennende å følge utviklingen videre.

Forskning

Vi har gjennom de siste årene hatt god uttelling i Forskningsrådet. Også i år sender vi mange søknader til de åpne programmene og jeg registrerer at det jobbes godt over hele fakultetet. I tillegg til at vi i vår har blitt vertskap for to nye SFFer og er stor partner i tre andre nye SFFer, sendes det imponerende mange søknader til Forskningsrådet. Jeg krysser fingrene for god uttelling også i år.

Formidling

Vår synlighet i samfunnet er også i god utvikling og det formidles mer enn noen gang. Titan.uio.no får stadig flere lesere og pressen fanger opp stadig flere saker fra vårt fakultet.

Innovasjon

Samarbeid med bedrifter og enheter i offentlig sektor øker også, ikke nødvendigvis i antall samarbeidspartnere, men i omfang per prosjekt. Vi opplever også en økt interesse for hva vi driver, særlig innen livsvitenskap der samhandling med bl.a. Oslo Universitetssykhus er stor og økende, innen energiområdet der innsatsen fra UiO:Energi begynner å bære frukter på fakultetet og innen digitalisering. Institutt for informatikk er selvfølgelig en sentral aktør når det gjelder digitalisering, men også andre institutter bidrar sterkt.

Birkelandjubileet

Vi har allerede feiret Kristian Birkeland i Japan. Nå står feiringen for døren her i Oslo. I perioden 13-16 juni er det en rekke arrangementer. Den 13. Juni åpner Nordlysutstillingen på Teknisk museeum der vi også tar i mot 2-300 elever til en dag i Birkelands ånd. Det blir også en industridag i Aulaen og et vitenskapsseminar over 2 dager. Programmet finner du her.

Publisert 26. mai 2017 10:12 - Sist endret 21. feb. 2023 14:56