Muligheter på Svalbard!

Dekanatet har en klar ambisjon om økt utdanningssamarbeid med Universitetssenteret på Svalbard! Svalbards geografiske plassering i Arktis og unike geologiske og biologiske forhold gir en helt spesiell mulighet forsknings- og utdanningsaktivitet vi ikke finner noe annet sted i verden.

portrettbilde

UNIS

Universitetssenteret på Svalbard (UNIS) er en topp moderne institusjon innen høyere utdanning og forskning – verdens nordligste i sitt slag – som tilbyr realfaglige emner med arktisk profil til studenter fra bachelor til PhD-nivå. Studentene kommer fra hele verden. UNIS er ikke gradsgivende institusjon, men samarbeider med de norske fastlandsuniversitetene. Våre studenter kan i dag reise til Svalbard og ta emner innen arktisk biologi, arktisk geologi, arktisk geofysikk og arktisk teknologi. Fakultetet har kvoter på en del av emnene som tilbys, men vi fyller ikke opp disse. Det ønsker vi å endre på!

Utviklingen på Svalbard

Kullgruvene på Svalbard legges nå ned, noe som påvirker hele samfunnsstrukturen. Norske myndigheter har en klar målsetning om norsk bosetting på øygruppen, og UNIS peker seg ut som et mulig vekstområde. I tillegg er det et politisk ønske om minst 50 % studenter fra de norske fastlandsuniversitetene ved UNIS. Akkurat nå er det et politisk vindu for økt aktivitet på UNIS. Ledelsen og styret på UNIS ønsker å påta seg denne oppgaven, i samarbeid med fastlandsuniversitetene.

natur
Foto: Gunhild Merete Haugnes/UiO.

Samarbeid mellom MN og UNIS

Det som nå skjer på Svalbard faller godt sammen i tid med fakultetets programrevisjon, der vi har fokus på økt studentutveksling og internasjonalisering, utvikling av generell kompetanse og større forskningsnærhet allerede i bachelorutdanningene. Vi har bedt alle bachelorprogrammene om å legge inn et åpent semester med mulighet for «nye perspektiver». Et opphold på UNIS kan gi utvalgte studentgrupper større tilgang til forskningsdelen av faget via feltarbeid i et unikt miljø og et internasjonalt perspektiv i møtet med studenter fra hele verden. Bare det å leve og bo på Svalbard er utviklende i et overordnet perspektiv.

Fakultetets utdanningsledere besøkte nylig UNIS for å diskutere utvidelse og utvikling av utdanningssamarbeidet. I tillegg til en økning av dagens samarbeid kan det være mulig å etablere nye fagområder, styrke samarbeidet med flere II’ere m.m.  I dag har vi et godt professor II-samarbeid mellom UNIS og ulike fagområder ved Institutt for geofag og Fysisk institutt, men antall studenter vi sender over er likevel ikke høyt.

Fakultetet vil utarbeide en plan for utdanningssamarbeidet med UNIS, som grunnlag for den videre programrevisjonen. Økt samarbeid med UNIS vil gi en utdanning med et unikt tilbud til våre studenter!

gruppebilde
Foto: Gunhild Merete Haugnes/UiO.
Av Solveig Kristensen, studiedekan
Publisert 29. okt. 2015 15:39 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54