English version of this page

Nok et år med gode søkertall

Etter flere år med stor vekst i antall søkere per studieplass i perioden 2012 til 2017 har antall søkere per studieplass stabilisert seg på et godt høyt nivå de siste to årene. Dette kan vi være godt fornøyd med, ikke minst fordi vi både har innført strengere opptakskrav og har økt antall studieplasser de siste årene.

portrettbilde

Honours-program

Først og fremst vil jeg trekke frem interessen for Honours-programmet. Med 6,4 (humaniora) og 7,3 (realfag og teknologi) førstevalgsøkere får vi, sammen med Det Humanistiske fakultet, meget gode kandidater til dette nye programmet.

Honours-programmet kombinerer disiplinkunnskap og tverrfaglighet med et tillegg på tvers av de humanistiske og naturvitenskapelige fagene. Kunstig intelligens vil være et særlig tema for det første kullet som starter høsten 2019.

Årsenhet informatikk

Vår nye årsenhet i informatikk har også blitt et særdeles populært studium med hele 7,6 førstevalgsøkere per studieplass. Dette er helt nye studieplasser innen informatikk.

I tillegg til årstudiet er søkningen til alle informatikk-programmene god. Blant disse programmene får Informatikk; digital økonomi og ledelse (DigØk) fortsatt mange søkere per studieplass.

R2-krav i biovitenskap

Vi har også vært spente på hvordan R2-kravet, altså full fordypning i matematikk fra videregående skole, i biovitenskap ville slå ut. Vi har ikke fasiten enda, men det er grunn til å uttrykke en viss optimisme da søkertallene er betydelige bedre enn forventet.

Stadig flere vil ta masteroppgave  ved UiO

Fakultetet har mer enn tre førstevalgsøkere per studieplass til våre masterprogrammer. Dette er en økning fra fjoråret, som var ”all time high”, altså ny ”all time high” i år! Mye tyder på at unge studerende har merket seg den høye kvaliteten på våre masterstudier i hele bredden av matematiske fag, naturvitenskap og teknologi.

Målrettet profilering

Avslutningsvis vil jeg nevne at riktig og målrettet profilering virker. Vi har i år eksperimentert litt med dette, og mye tyder på at den store interessen for Honours-programmet og årsenheten i informatikk skyldes denne profileringen. Ved neste korsvei, det vil si opp mot søknadsfristen neste år, vil det derfor være naturlig å anvende disse erfaringene på de studieprogrammer med færrest førstevalgsøkere per studieplass.

Takk til studenter som har gjennomført skolebesøk og alle andre som har bidratt til profilering av våre studier.

Av dekan Morten Dæhlen
Publisert 2. mai 2019 12:27 - Sist endret 21. feb. 2023 14:55