English version of this page

Ny vår for UiOs tverrfaglige satsinger

To av de tre store universitetsovergripende tverrfaglige satsingene ved UiO, UiO:Energi og UiO:Livsvitenskap har i løpet av de siste ukene fått nye direktører, og begge kommer fra Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Jeg er sikker på at det vil bli mange spennende muligheter for forskere og undervisere fra MN til å bidra inn i begge satsingene fremover.

portrettbilde

Vebjørn Bakken har nylig gått av som leder for Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) for å ta fatt på jobben som direktør for UiO:Energi, og kjemiprofessor Carl Henrik Gørbitz starter opp som direktør for UiO:Livsvitenskap over sommeren.

UiO:Livsvitenskap har stått uten direktør siden jeg selv sluttet i stillingen da jeg tok over jobben som forskningsdekan ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN) august 2017. Til nå har satsingen gjort seg mest bemerket med finansiering av såkalte konvergensmiljø – tverrfaglige forskningsgrupper som kan minne om fakultetets endringsmiljø og som til sammen mottar ca. 80 MNOK over fire år i årsverk og driftsstøtte. Det andre store tiltaket fra UiO:Livsvitenskap er SPARK Norway –innovasjonsprogrammet som skal stimulere til mer verdiskapning fra grunnforskningen. Det tredje synlige beviset på satsingen er konferansen Oslo Life Science som holdes i februar hvert år og som har vokst fra år til år. Årets konferanse ble avsluttet med lysvanding i botanisk hage som samlet nærmere 3000 Oslo-borgere og MN var sterkt representert på arrangørsiden. Satsingen finansierer en rekke sommerstipend for studenter i år, men har ellers gjort lite for studenter. Carl Henrik Gørbitz, tidligere utdanningsleder på Kjemisk institutt og en pådriver for modernisering av utdanningen ved MN, har allerede varslet at han vil satse mer på utdanning.

I UiO:Energi har Vebjørn Bakken allerede fungert som konstituert direktør i noen måneder. UiO:Energi har ikke de samme økonomiske musklene som UiO:Livsvitenskap, men med et mindre nedslagsfelt på UiO og en tydeligere fagstrategi er mulighetene for å gjøre en forskjell minst like gode. Som for UiO:Livsvitenskap er konvergens sentralt også for UiO:Energi, som blant annet fasiliterer UiO sin deltagelse i FME-sentrene (forskningssentre for miljøvennlig energi), både de teknologiske og de samfunnsvitenskapelige. Gjennom en prosess med faglig fokusering har fire innsatsområdet blitt utvalgt: 1) Energiomstilling og bærekraftige samfunn; 2) Karbonfangst og -lagring; 3) Energisystemer; og 4) Materialer for energi. For de tre siste av disse er det forskningsaktivitet på MN som vil gi de dominerende bidragene. I tillegg til å koordinere energiforskningen ved UiO og å være et kontaktpunkt for kommunikasjon og samfunnskontakt har UiO:Energi opprettet et eget tverrfaglig masteremne på bærekraftige energisystemer, så utdanning blir prioritert i begge satsingene.

Jeg gleder meg til å følge utviklingen av både UiO:Energi og UiO:Livsvitenskap videre og er trygg på at Vebjørn og Carl Henrik begge vil være utmerkede direktører for hele UiO.

Av Visedekan Finn-Eirik Johansen
Publisert 9. mai 2018 11:42 - Sist endret 21. feb. 2023 14:56