Økt utdanningssamarbeid med Universitetssenteret på Svalbard - UNIS

Denne uka har dekanat og instituttledere møtt ledelsen ved UNIS med sikte på å øke studentmobiliteten betydelig.

natur

Universitetssenteret på Svalbard (UNIS). Foto: UNIS.

Svalbard er et eldorado for feltarbeid, og et opphold ved UNIS er en unik mulighet for mange av våre studenter. I en tid der nordområdene har en sentral rolle både faglig og politisk – og ikke minst i grenselandet mellom disse områdene – er samarbeidet med UNIS, inkludert studentmobilitet, en svært viktig oppgave for vårt fakultet!

InterAct-prosessen gir nye muligheter

Vår utdanningssatsing InterAct sammenfaller med store endringer i Svalbard-samfunnet. Kulldriften fases ut og forskning og utdanning får en enda viktigere rolle. Kunnskapsdepartementet har uttrykt en forventning om at vi tar et tydelig samfunnsansvar og sender flere studenter til Svalbard.

I snitt tar 21 MN-studenter bachelor- og masteremner ved UNIS hvert år. Oppholdet er ofte av kortere varighet, særlig på masternivå, og tilbudet er ikke systematisert fra vår side. Det er stor diversitet i emnene som velges. Innføring av et utviklingssemester i 5. eller 6. semester i våre nye bachelorprogrammer gir helt nye muligheter for systematisert og økt studentmobilitet til UNIS. Vår ambisjon er at MN innen fem år bidrar med ca. 25 studentårsverk ved UNIS – som innebærer en dobling av dagens nivå.

Mobilitet av bachelorstudenter

Fakultetet og instituttene legger nå til rette for at vi systematisk skal sende studenter til UNIS fra de nye bachelorprogrammene i Geologi og geografi, Geofysikk og klima, Biovitenskap, Fysikk og astronomi, og Matematikk med informatikk. Avhengig av studieretning, faglig fordypning og emnetilbudet ved UNIS kan studenter tilbys en arktisk fordypning i 5. eller 6. semester. Enkelte kan også få muligheten til å oppholde seg på Svalbard i et helt år. En veiledet bacheloroppgave i samarbeid med UNIS kan inngå som en del av dette.

En faglig gjennomgang av det eksisterende emnetilbudet ved UNIS har vist at studentmobiliteten kan realiseres selv uten etablering av nye emner. Innføring av vår nye bachelorprogramportefølje høsten 2017 medfører at det økte samarbeidet kan tre i kraft fra høsten 2019. Vi går nå i dialog med UNIS om nye kvoter på sentrale emner og tilrettelegging av det administrative samarbeidet. Opptak og oppfølging av studentene blir viktige oppgaver. Fakultetet vil fremover styrke den administrative kompetansen ved instituttene knyttet opp mot UNIS-samarbeidet.

gruppebilde
Ledelse og administrasjon fra UNIS og MN-fakultetet i møte på UNIS 21. november der vi diskuterte utdanningssamarbeidet. Foto: UNIS.

Forskningssamarbeid og mastertilbud

Vi forventer at interessen for et studie- og forskningsopphold på Svalbard under masterstudiet vil øke når flere studenter tar en arktisk fordypning som en del av bachelorstudiet. Fakultetet har allerede et godt forskningssamarbeid med UNIS innen mange fagfelt, synliggjort ved at UiO-ansatte er medforfattere på ca. 25 % av UNIS´ publikasjoner. Vi må imidlertid systematisere og tydeliggjøre mulighetene som finnes for studentene på masternivå, og gå i dialog med UNIS om emnetilgang for våre masterstudenter.

UiO og MN har professor-/1.amanuensis II-samarbeid med avdelingene for arktisk geologi, arktisk geofysikk og arktisk teknologi ved UNIS med totalt syv stillinger. Disse delte stillingene er viktige også for vår utdanning, og må videreføres. Tilsvarende stillingssamarbeid er ikke etablert mellom MN og avdeling for arktisk biologi. MN og IBV vil derfor i samarbeid med UNIS opprette II’er-stillinger, helst i begge retninger. Det er en fordel om våre studenter møter ansatte fra UNIS allerede tidlig i bachelorløpet og raskt presenteres for mulighetene som finnes.

Arktisk profil

Fakultetets dekaner og instituttledere ønsker å tydeliggjøre utdanningstilbudet som knyttes opp mot UNIS ved å tildele det en arktisk profil. Dette skal fremkomme i markedsføring og kommunikasjon av studieprogrammer og studieretninger, inkludert på våre studienettsider. Vi ønsker videre å gi studentene som går inn i dette opplegget et generisk kurstilbud om Arktis, og på denne måten forberede dem til et lengre opphold i området.

Kandidater med en arktisk profil fra MN vil ikke bare være godt rustet til videre forskning innen feltet, men blir også ettertraktede kandidater i et arbeidsliv der nordområdene får stadig større fokus. Satsing på et økt samarbeid med UNIS blir vinn-vinn; for vår forskning og vårt samfunnsoppdrag!

Av studiedekan, Solveig Kristensen
Publisert 25. nov. 2016 10:32 - Sist endret 25. nov. 2016 10:32