English version of this page

På vei mot en ny strategi for fakultetet

Jeg vil starte med å takke institutter, seksjoner og alle enkeltpersoner for innspill til arbeidet med ny strategi for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Vi er nå klare til å produsere et første utkast som vi vil sende ut på en runde til alle fakultetets ansatte i løpet av mai.

Portrettbilde

Det blir spennende for oss å få tilbakemeldinger på første utkast, og vi håper på stort engasjement ute i miljøene. Det er litt tidlig å komme med detaljer, men vi har valgt en foreløpig struktur basert på det vi tror også blir strukturen på UiOs overordnede strategi.

Strategien vil starte med en innledning der vi gjør et forsøk på å beskrive hvem vi er, hvor vi er og i det store bildet hvor vi vil. Dersom vi skal ha en visjon, blir det ingen lett oppgave å finne et kort og dekkende uttrykk. Vi vil imidlertid gjøre et forsøk!

Deretter vil utkastet inneholde tre kapitler med overskriftene utdanning, forskning og kunnskap i bruk. Med kunnskap i bruk mener vi i all hovedsak de samfunnsoppdrag som ikke dekkes av utdanning og forskning, nemlig formidling og innovasjon. Selv om dette er en inndeling som er hensiktsmessig er det viktig å peke på at ”alt henger sammen med alt”, så målformuleringer under hver overskrift må ses i sammenheng.

Vi forsøker også, som tidligere antydet, å bygge deler av strategien på at vi skal bidra til de globale bærekraftsmålene. Vi skal selvfølgelig ikke løse verdens utfordringer alene, men vi har gode forutsetninger for å kunne gi signifikante bidrag.

Strategien, slik den står nå, vil avsluttes med et kapittel om menneskene – ansatte og studenter – vår viktigste ressurs. Her vil tema som likestilling og mangfold være med, men også målformuleringer knyttet til vårt arbeids- og læringsmiljø. I den anledning kommer vi selvfølgelig ikke utenom at det i 2024 kommer et nytt bygg i Gaustadbekkdalen og at det åpner seg nye muligheter på Nedre Blindern.

Planen er å vedta ny strategi i fakultetsstyret i løpet av høsten 2018 og lansere planen i januar 2019. Vi håper på stort engasjement og mange nyttige innspill når første utkast sendes ut i løpet av mai. Og igjen, takk for alle bidrag så langt i prosessen. Det har vært meget nyttig og helt avgjørende for det arbeidet vi nå gjør.

Av Dekan Morten Dæhlen
Publisert 5. apr. 2018 10:58 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54